OperaRail 2020 OperaRail 2019 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2015 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 OperaRail 2013 ChinaRail 2015 OperaRail 2012 OperaRail 2024 OperaRail 2023 OperaRail 2022 OperaRail 2021 OperaRail 2014 Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Cristian Mihăilescu Teodor Ilincai Ionut Pascu Munchen Bayerische StaatsOper Budapesta Opera Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Ruse Opera Oslo Operaen Viena VolksOper Teatro dell Opera di Roma Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Sofia Opera House |
Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe!
[ Autor Adrian Trasca ] Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" așa cum zice ea :-) , trei ani și nouă luni, mai exact. Și care a fost la opere la Roma, Verona, Atena, ... Batumi, ... Ierusalim, ... Veliko Trnovo, Varna, Ruse, Plovdiv, Vidin, ... și tot sudul României, Craiova, București, Ploiești, Brașov, Constanța, Galați, Buzău și... Chișinău! Despre Aida, dar scriu! :-)
Opera din Craiova trăiește vremuri grele. Clădirea principală e "în renovare" de vreo 5 ani, așa că montează spectacole... pe unde poate. La Cercul Militar, la Teatrul de Vară din Parcul Romanescu, la piciorul podului din Parcul Romanescu, în Piața Mihai Viteazu, la Filarmonica "Oltenia", la Casa Studenților, la Teatrul Național... Mai are Sala Sporturilor, stadionul, fabrica de automobile, gara, depoul de locomotive și... gata, termină de montat în tot orașul! :D
Problema cea mare e chiar... orașul! Acesta a "reușit" să reconstruiască Sala Sporturilor în... 18 ani... perioadă care nu prea îndeamnă la optimism! Și, iată, a trecut atâta vreme și nu s-a dat cu vreo bidinea pe vreun perete, în ciuda zbaterilor actualei conduceri, care s-a dus cu jalba-n proțap pe unde trebuia, obținând multe, multe... promisiuni.
Dar... yin yang - în orice lucru bun e și ceva rău, iar în orice lucru rău e și ceva bun - așa că am profitat și am dus-o pe Aida într-un alt loc extrem de drag mie... un nou moment magic... Aida la Teatrul Național din Craiova, pe scena pe care a jucat Amza Pellea! Zâmbetul Olteniei a debutat aici în 1957 (apoi la București, în 1962, pe scena Teatrului de Comedie), iar sala principală îi poartă numele.
"Craiova văzută din car e cel mai frumos oraş din lume,
Rămân şi acum încremenit când mă gândesc, îmi lasă gura apă.
Era şi primul oraş care îmi ieşea în cale,
Poate şi asta contează, aveam retina proaspătă, fără gunoaie
Şi i-am descoperit dintr-o dată întreaga strălucire,
De acolo din pisc, de la ulm, deasupra Åžimnicului."
Teatrul Național din Craiova poartă numele lui Marin Sorescu, scriitor și poet băștinaș, născut îmbulzești... ăăă... născut în Bulzești :-) la 29 februarie 1936 - deci își serba ziua o dată la 4 ani :-) -, cunoscut pentru palavrele cu un pește, pentru lilieci și ramuri, pentru fraza "Craiova văzută din car e cel mai frumos oraș din lume! ", dar și pentru poezia "Ioana lui Trașcă". :-)
"Dacă vezi o ceapă-n drum,
ia-o, maică, bag-o-n sân! "
:-)
Teatrul din Craiova ca instituție are rădăcini adânci pentru România, a fost fondat în anul 1850. "Ziua de 29 iunie 1850 se nota în analele Craiovei cu deschiderea Teatrului". Clădirea actuală a fost inaugurată pe 21 aprilie 1973. Arhitectura sa, deși deja veche, este încă una futuristă.
Conform wikipedia.org, în perioada 1888-1911, teatrul craiovean a avut o valoroasă trupă de operetă, care a realizat spectacole cu creații ale compozitorilor vienezi, Strauss in primis. Și uite așa facem legătura cu subiectul de pe scenă, "Logodnicul din Lună". Aceasta este o operetă compusă de germanul Eduard Kunneke și a împlinit anul trecut 100 de ani de la premiera absolută de la Theater am Nollendorfplatz din Berlin, 15 aprilie 1920. Acum a fost prezentată ca premieră de Opera din Craiova la Teatrul Național din localitate. Au mai existat versiuni în Bănie, prin 1974, 1980, 2009, ultima, aceasta, pe 14 februarie 2021, de ziua îndrăgostiților... englezi. Că ăia români serbează - dacă serbează :D - pe 24 februarie, iar cine vrea amor "la dublu" serbează de ambele dăți. :-)
Ajungem la teatru ca de obicei, cu puțin timp înainte de începerea spectacolului, mergem la locurile noastre, pun antebrațul pe cotieră și... zdrang!, aceasta cade cu zgomot! :-) Teatrul pare renovat, dar am venit eu de la București să-l "gâdil" nițel. :-) Aida mă întreabă "Ce are?", îi zic că s-a stricat, și-mi zice "Al meu nu s-a sticat! " :-) )
De la difuzoare se aude "Vă rugăm să închideți telefoanele mobile! ", iar Aida mă întreabă "L-ai închis?" :-)
L-am închis, desigur! :-) Și i-am scăzut și luminozitatea, în cazul unei urgențe să nu îi orbesc pe cei din jurul meu.
Pe scenă e o masă și câteva scaune în stânga, o sofa grena în dreapta, iar în spate... patru fete cucuiete, ospătărițe cu fustițe mini, roș, servesc la masă 2 vârstnici.
"Mai doriți un cotlet?"
Dorim, dorim, că venirăm direct de la tren și ne e foame! :-)
Muzica e antrenantă - și eu văd spectacolul în premieră - dar e operetă și nu știu dacă pe Aida o să o atragă până la final, ea încă nu procesează dialogurile verbale decât puțină vreme, la teatre pentru copii. M-a întrebat cineva de ce o duc la opere și i-am zis "Pentru muzică! Se imprimă acolo, undeva! Subiectele le va descifra când va fi mai mare! " Dar la operetă se mai și vorbește și deocamdată ea nu prea e interesată de dialoguri.
Aida mă vede că umblu la telefon și mă întreabă ce fac. Îi spun că scriu ce se întâmplă pe scenă și pune mâna apăsând pe telefon și-mi zice "Uite-te și tu! " Așa că las telefonul jos și mă uit, ce să fac? :-)
Aida: "Ce a dat pe jos?"
"Salată! "
"De ce?"
"Așa! Că nu a fost atent! " :-)
Nu "destup" subiectul, aș strica plăcerea cuiva care n-a văzut spectacolul și vrea să îl vadă. Bine, bine, recunosc, subiectul e lung, și de asta nu-l descriu. :-) Dar și pentru că poate fi găsit ușor pe website-ul Operei din Craiova și pe Wikipedia. Montarea e frumoasă, bogat colorată, dinamică, interpretarea tuturor e bună sau foarte bună, iar Laurențiu Nicu (rolul Egon) e absolut delicios!
La pauză ieșim în foaier, întâi la etaj, apoi la parter. De câteva luni, Aida se maimuțărește când vreau să-i fac poze, acum și aici vreau poze serioase, așa că îmi testez răbdarea pentru a le obține. :D Mergem și la scenă, Aida vrea pe scenă, dar aud din spate o doamnă plasatoare că nu e voie și amân momentul pentru după spectacol. Apoi... cerem voie și mergem pe primul rând, adică rândul 3, primul disponibil pentru spectatori (rândurile 1 și 2 sunt lăsate libere de către organizatori) și... nu mai îmi fac griji, de aici se vede mult mai bine și Aida va fi atentă la spectacol, ceea ce se și întâmplă! ;-)
"Un dor de ducă mă poartă mereu
Eu sunt eternul hoinar
Un ceas mă opresc din drumul meu
Și-apoi mai departe plec iar!
Mâine-n zori când domnița se va trezi
Pe alte meleaguri voi fi! "
Iar după spectacol, mergem, în sfârșit, pe scenă! Ne uităm de departe cum oamenii desfac decorurile, îi fac câteva poze pe canapeaua din spectacol - cu noua ei maimuțăreală aferentă, firește. :-) Mergem și unde a fost orchestra (în stânga scenei), dar, contrar așteptărilor mele, Aida nu mai știe cum se numește harpa! Asta nu o împiedică însă să cânte un pic la ea. :-)
Amza Pellea a fost director general al Teatrului Național din Craiova în perioada 22 martie 1973 și 24 septembrie 1974, timp în care... m-am născut eu... așa că... mi-aduc aminte bine directoratul lui! :-) Ca actor a debutat pe această scenă în 1957, așa că, plin de emoție, când ajung cu Aida pe scenă, îi zic, pătruns de moment, "Aida, nea Mărin, Amza Pellea, a jucat aici, pe această scenă! Tati îl are aici, în inimă, pe Nea Mărin! " și îmi pun mâna la inimă. Aida este, evident, nu prea impresionată, însă îmi oferă... răspunsul magic al serii și poate al anului: "La mine în inimă e Bebe! " ;;) ;;)
Fratele ei, Mihai, care are un an și o lună acum... ;;)
După vreo jumătate de oră de la terminarea spectacolului ieșim și noi din teatru! :-) Următorul spectacol montat de Opera din Craiova va fi "Boema" lui Puccini, așa că... îi cânt Aidei "Che gelida manina! " ;-) Spre surprinderea mea spune că îi place, așa că i-o mai cânt o dată, apoi îi spun că îi pun să asculte cea mai bună voce și apelez la... Ludovic Spiess. ;-) Așa plecăm de lângă teatru, trecem prin fața Universității, o țin în brațe și... îmi spune că o strâng prea tare în brațe când maestrul Spiess cântă "La speeeeeeraaanța! " ;;)
O duc în brațe aproape tot drumul, vreun kilometru și jumătate. Are vreo 14 kilograme :D, dar e și frig afară și vreau să fiu sigur că nu răcește. Acasă vrea "Rigoletto" ("Cortigiani vil razza dannata"), Papaghenii (din "Flautul Fermecat" de Mozart), apoi desene animate și nani! Mâine plecăm la București!
Distribuția:
Julia de Weert: Renata Vari
August Kuhbrot, Străinul I: Petrișor Efrem
Hannchen: Anca Èšecu
Roderich de Weert, Străinul II: Dragoș Drăniceanu
Josef Kuhbrot: Daniel Cornescu
Wilhelmine Kuhbrot: Mihaela Popa
Egon von Wildenhagen: Laurenţiu Nicu
Karl: Adrian Grădinaru
Hans: Serghei DoroÈ™
Cameristele: Erna Marin, Alina Onofrei, Alexandra Iordache, Amina Almahadin
Conducerea muzicală: Dumitru Cârciumaru
Regie artistică și coregrafie: Laurențiu Nicu
Scenografie: Răsvan Drăgănescu
Asistent regie artistică: Daniel Cornescu
Asistent coregrafie: Erna Marin
Concert-maestru: Meda Stanciu
Pregătirea muzicală: Corina Stănescu, Maria Cristiana Stan
Sufleur: Viorica TomuÅŸ, Mihaela Gomoiu
Regia tehnică: Mihaela Grama
Sonorizare: Sorin Tican, Bogdan Martin
Maestru de lumini: Roberto Bujor
Machiaj/coafură: Ioana Boicea, Andra Stanciu
Orchestra Operei Române Craiova |
Nota actuala: 9.83 (din 6 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul! În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
08-03: British Figaro la ENO ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.
ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor Târgu Jiu, 9 mai 2021
Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe! Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot! Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|