OperaRail 2021 OperaRail 2020 OperaRail 2019 OperaRail 2015 OperaRail 2018 OperaRail 2013 OperaRail 2017 OperaRail 2012 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2024 OperaRail 2023 OperaRail 2014 OperaRail 2022 Ludovic Spiess Cristian Mihăilescu Felicia Filip Ionut Pascu Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Haricleea Darclee Teodor Ilincai Munchen Bayerische StaatsOper Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Budapesta Opera Ruse Opera Oslo Operaen Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Teatro dell Opera di Roma Sofia Opera House |
Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul!
[ Autor Adrian Trasca ] În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normalitate... suavă, prin prisma faptului că noi, strămoșii celor care au suferit atunci, ducem o viață normală, ceea ce, pe termen lung, este echivalent cu o victorie românească! Nu, nu sufăr de românism exacerbat, doar am profitat de matematica acestei zile (aleasă de americani pentru a se infiltra negativ în istoria noastră) - azi 4/4/24, atunci 4/4/44 - pentru a evidenția asta.
La cramă la București
cu zaibăr de Băilești
oful meu aș vrea eu, Gică,
să mi-l potolesc cu-o sticlă
și cu-o arie de Rossini,
Verdi, Bizet sau Puccini,
parfumată, aromată
și de țambalist cântată,
și-o bardacă de Fetească
și Tosca să m-aburească!
Ați recunoscut, desigur ;-) , parafrazarea versurilor melodiei celebre "La crama din Drăgășani" cântată de celebrul cântăreț de muzică lăutărească Fărâmiță Lambru.
"Operă pe ritmuri lăutărești" este titlul 1 al articolului meu, dar și al spectacolului produs de Asociația "Divas", spectacol pe care l-am văzut la Palatul Copiilor din București în seara zilei de 4/4/24, adică 4 aprilie 2024.
Totodată este și o idee. O idee inedită. Alăturarea a două genuri muzicale care, în principiu, nu prea se pupă. Mai mult, nici publicul fidel fiecărui gen nu prea se pupă, ca să nu zic că, de fapt, fiecare îl disprețuiește pe celălalt uneori cu un patos demn de o cauză mai bună. Asta e, fiecare cu... non-creierul lui!
Dar există și... "trădători"! Trădători de fiecare parte, adică melomani cărora le place și muzica lăutărească, dar și invers. Public pentru care distanța de la Puccini la Puceanu sau invers nu este atât de mare, doar timp până schimbi caseta. Sau cd-ul. Sau cât cauți pe iutiub. Nu e nevoie să-i disprețuiești pe cei care ascultă un alt gen de muzică decât cel preferat de tine.
Acest spectacol a fost pentru "trădători". Și a fost unul reușit, în care cele două genuri de muzică s-au completat reciproc.
S-a început cu "Nessun dorma" clasică, fără "inserții" lăutărești. S-a continuat cu una lăutărească pură. Apoi "O sole mio" cu fond muzică lăutărească. "La donna e mobile" din "Rigoletto". A urmat "Habanera" din "Carmen". Și... cam atât, din păcate, ca arii de operă, până la finalul încununat cu "Li biamo! " din "Traviata", în continuare fiind melodii frumoase, canțonete napoletane sau spaniole sau altele, dar nu operă: "Torna a Surriento", "Funiculi, Funicula", "Dacă tace chitara" (versiunea în spaniolă), melodie de muzică ușoară cântată senzațional pe vremuri de Carmen Rădulescu, "Balada" lui Ciprian Porumbescu urmată de "Rondo alla turca" de Mozart cântată la... țambal. Apoi "Noi suntem români", plus alte melodii pe care nu le-am recunoscut nici eu. Totul a durat cam o oră și jumătate, durata optimă pentru un astfel de spectacol.
Eu am venit, ca de obicei, și cu copiii. Aida mai are două săptămâni jumate și face 7 ani, Bebe Mihai face mâine... 4 ani și 3 luni. :-) Eram curios și de reacția lor. Iar aceasta a fost cam cum mă așteptam, adică au fost atrași cât timp au fost arii de operă (pe care ei le cunosc bine), ușor, ușor atenția scăzându-le pe măsură ce "veneau" melodii noi, frumoase, dar nu prea cunoscute de ei.
La "La donna e mobile" era prea simplu și nu am îndrăznit să îi întreb ce arie se cântă :-) , dar la primele acorduri din "Habanera", da. Aida a zis "Carmen" imediat (așa cum mă așteptam), iar Bebe Mihai a zis că o știe, dar nu știe cum se cheamă. :-) 1-0 pentru Aida! :-) Însă Bebe Mihai a fost cel care a zis "Mozart! " într-un moment în care eu încă mă întrebam dacă e din Mozart ceea ce se auzea la țambal! ;-)
Mai nou, Aida vine cu flori de la spectacole! :-) În urmă cu două luni a primit un ditamai buchetul de la Violetta Elena Moșuc, în urmă cu o săptămână a primit un trandafir alb de la Scarpia Ionuț Pascu, acum Carmen Lăcrămioara Crihană i-a aruncat un liliac la finalul Habanerei, iar la finalul spectacolului i-a dat un alt buchet de flori. :-)
Ultima melodie cântată a fost... "Mulți ani trăiască! " pentru unul dintre interpreți. Când a auzit-o, Bebe a zis "Tati, vreau pe scenă, că e petrecere acolo! " :-) )
Ne-am dus pe scenă, dar nu pentru petrecere, ci pentru poze. :-) Cu artiștii și cu... țambalul. :-) ) Primele poze cu țambalul pentru Aida și Mihai! :-) )
A doua zi, la 7 dimineața, Bebe Mihai a venit la mine și m-a întrebat... când e petrecerea, că el face 4 ani și 3 luni și e ziua lui! :-) ) Și că vrea și tort! :-) )
I-am zis că petrecere se face la an, nu la lună, dar poate îi facem o petrecere mică.
"Nu mică! Mare! " zice!
"Cât de mare vrei, Bebe?"
"Cât... Bucureștiul nostru! " :-) )
Așa e când dai de muzică lăutărească, vrei numai petreceri! :-) )
Și nu de orice fel, ci mari cât Bucureștiul... nostru, care a supraviețuit bombardamentelor americanilor și a devenit al 5-lea oraș (ca mărime a populației) din Uniunea Europeană și al 14-lea din Europa!
Și în care se cântă la țambal inclusiv muzică simfonică și de operă! Viva țambalul, il re di strumenti musicali lăutărești! :-)
Distribuția:
mezzosoprana Lăcrămioara Crihană
tenorul Paul Celmare
baritonul George Băicoianu
acompaniați de Taraful Paul Gheorghe |
Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie17-09: Fraișuț la apă în lacul Constanța Bregenz este o micuță localitate în vestul Austriei, aproape de granițele acestei țări cu Elveția și ... Germania. Se află pe malul lacului Constanța, lac "împărțit" de cele trei țări. Are o populație de aproape 30.000 de locuitori, ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
12-09: Tosca la Arena di Verona Puii mei au văzut prima oară "Tosca" la Teatro dell`Opera di Roma, acolo unde a avut loc premiera mondială în 1900! Am să repet asta cu fiecare ocazie potrivită! :-) Aida avea 2 ani și 2 luni, Mihai avea 2 ani și 10 luni! Pentru Aida a fost c ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
08-09: Arena di Boema Parcăm, ajungem aproape de Arena. Facem câteva poze, apoi ... începe o ploaie puternică! Ne adăpostim sub un pom. :-) Eu nu mai cred că se È›ine spectacolul, dar nici nu putem pleca, aÈ™a că stăm cuminÈ›i acolo. După un timp, ploaia se opreÈ ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
01-09: Una furtiva Tosca bergamasca Bergamo e un oraș mic, de 120.000 de locuitori, din Italia, provincia Lombardia, deseori subestimat de turiști, care aterizează pe Orio al Serio, aeroportul internațional de lângă oraș, și apoi fug la ... Milano! Ori, mă scuzați, mie Bergam ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-08: Der trank d`amore la Buchs / WendenBerg Am venit pentru acest spectacol cu viteză ... tocmai de la Strasbourg! Întâi cu 200 km la oră, cât prind amărâtele alea de trenuri regionale franțuzești, apoi cu maxim 130, cât am avut eu voie să "bag" pe autostradă. Vreo 350 km. Și, cu ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|