ChinaRail 2015 OperaRail 2024 OperaRail 2015 OperaRail 2023 OperaRail 2022 OperaRail 2013 OperaRail 2021 OperaRail 2012 OperaRail 2020 OperaRail 2019 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2014 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Teodor Ilincai Teatro dell Opera di Roma Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Ruse Opera Oslo Operaen Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Budapesta Opera Munchen Bayerische StaatsOper Sofia Opera House |
Rigoletto in camion. Aida la "Rigoletto" si prima oară la operă!
[ Autor Adrian Trasca ] Teatro dell`Opera di Roma a avut, in această vara, o initiativă interesanta: a montat opera "Rigoletto"... intr-un camion! Dar nu aceasta e partea cea mai interesanta, caci trăznăi s-au mai vazut si incă unele mai mari, ci faptul că spectacolul a fost prezentat in mai multe locuri din Roma, zone mai marginase, accesul fiind gratuit, spectatorii fiind sfatuiti să isi aducă scaun de acasa, in eventualitatea că nu sunt suficiente cele aduse de teatru.
Profitând de toate acestea si de faptul că mă aflam in acea perioadă in Roma cu totul si cu totul "intamplator" :-) , am adus-o si eu pe Aida mea la operă! Aida mea implinea, in acea zi, un an, două luni, două saptamani si trei zile - sau 14 luni si 17 zile! :-) Mai fusese de 3 ori la spectacole, dar la Opera Comică pentru Copii din Bucuresti (prima oară la două luni si două zile, când a dormit copios :-) ), adică nu fusese la nicio operă "mare", asa că nu am ratat ocazia, mai ales că ii pusesem să vadă si să audă "Rigoletto" acasa, la laptop, si primele două acte fusese foarte atenta, captata, probabil, in primul rând de miscările de pe ecran. :-)
Largo Nimis din zona L�baro este în nordul Romei, undeva departe, după Stadio Olimpico si Foro Italico - asta ca să dau două repere dragi melomanilor. :-) Locul unde s-a montat scena-camion se afla intre două mici dealuri, in spatele celor 300 de scaune fiind o mică parcare, strada, apoi blocuri de locuinte. Camionul avea laterala stanga spre spectatori, iar "peretele" din spate era un ecran pe care la inceput era doar mira tv. Se fac apoi unele teste, apărând scris "Si maledetto! ", "Orrore! " "Ah no / e follia! " Orchestra apare si ea - are 25-30 de oameni - si, cu o intarziere (de vreo 20 de minute) specifică latinilor, uvertura incepe.
Scena e chiar in camion si are chiar două niveluri, una e partea din spate a camionului, cealaltă e deasupra! Mai există in dreapta-sus un balcon, iar in fatza lui e un tobogan acoperit care coboară până lângă orchestră, "fosa" acesteia fiind intre camion si spectatori. Prelata-cortină e un afis cu fundal verde peste care e desenat un cap de porc roz. Rigoletto si Gilda sunt sus, in dreapta, la balcon. Se salută de despartire, iar el coboară pe tobogan. Când ajunge jos, imbracă o haină rosie de bufon peste costumul mulat din pătrătzele albe si negre pe care il poartă.
Aida dă din mânutză ca rapperii, semn că îi place! :-) M-a văzut pe mine făcând asa când ascultam Michael Jackson, Technotronic, MC Hammer, Milli Vanilli si alte melodii rap ale anilor 1990 si a preluat gestul, făcându-l când aude muzică si îi place sau când vrea să ii pun muzică. :-) Cu numai două zile inainte fusesem la Vatican. Acolo liniste, pietate. Si incepe corul să cânte, iar Aida mea începe si ea îngâne "î-î-î-î" si să dea din mânutză ca rapperii! :-) ) )
Eu stau in picioare, o tin in bratze cu o mână, cu cealaltă mai iau notitze pe telefon, cu buzele fredonez, mai mă uit uneori si in spate, să nu obturez vizibilitatea cuiva, ce mai, sunt multifunctional. :-)
�Questa o quellaaaa"
Ducele e tot în roz, arată ca o prăjiturică pentru femei si homosexuali. :-) Lângă el e un curtean îmbrăcat in galben strident si care poartă un cap de cimpanzeu negru. Sotia lui Ceprano e in rochie roz cu sclipici si are coc alb, iar pe scenă mai sunt Ceprano, complet in verde, si Marulo, complet in alb. Aspectul lor e de circari sau, conform Codului românesc al muncii, de prestatori de servicii la circ. :-) Ambientul comic ma face sa ma gandesc ca nu se va prezenta decat partea veselă a operei si va lipsi tragicul final. Ar fi bine asa, ca nu vreau sa se sperie Aida de subiectele operelor. :-) O fată imbracata fistichiu si avand păr rosu-portocaliu, care se va dovedi a fi fata lui Monterone, imi intareste presupunerea.
In spate, pe ecran, sunt proiectate filmulete pictate, aspectul lor artistic fiind cel pe care Opera din Roma il foloseste de câtziva ani pentru design-ul paginii web si al afiselor spectacolelor. Ecranul dispare si din spate apare Monterone, gata să strice orgia din camion. :-) E in alb cu negru si verde, are o barba lunga si neagra si costumatia il face sa semene cu un japonez.
�Si maledetto! " - �Fii blestemat! "
Rigoletto e in coltzul scenei, cu fatza la public si cu spatele la Monterone, care e tinut de doi cand arunca blestemele.
Deasupra prelatei, pe camion, mai e amenajată o scenă, un balcon unde se afla un colac mare si roz si o minge mare de fotbal albă cu pete negre.
�Quel vecchio maledivami! " - �Acel batran m-a blestemat! "
Afishul cu fatza de porc acoperă toata scena. Rigoletto trece prin fatză. Sparafucil apare din fatza camionului. Are pantaloni scurti negri, maieu negru, ochelari de soare negri, pantofi si ciorapi negri, arată a băiat de cartier. Are si un cutzit mare. In timp ce cântă "M`aiuta mia sorella", o arată pe aceasta, care e în cabina camionului.
"Pari siamo", "Fa ch`io rida, buffon! " Porcul roz reapare pe ecran.
Aida nu mai are stare. Vine bunica ei, Giovanna noastră :-) , prezentă, de asemenea, pentru prima oară la operă, si o ia si o plimbă nitzel.
"Ah, no! E foliii-iii-aaa! " Aida e la câtziva metri, merg spre ea cu bratzele larg deschise si o iau în bratze exact când Rigoletto intra "în casă" să o vadă pe Gilda!!!
Nici daca pregăteam faza, nu iesea asa de bine! :-)
Acum Gilda e sus, in alb, Rigoletto e jos, la baza toboganului. Ceva mai sus de Gilda, la un mic balcon, e Giovanna, care arata a papusa-cotoroantză din Hansel si Gretel. Rigoletto e vânjos, urcă pe tobogan tzinându-se de o funie. Giovanna cântă pitzigăiat si face bâză prin gesturi de spusele bufonului atlet.
Ducele apare tot în roz, având acum si aripi de îngerash. Trânteste cu zgomot o sticla de plastic, Rigoletto pleacă, ducele urcă si el pe tobogan tzinându-se de funie.
Pe deasupra cartierului trece un avion. Aida mi-l arată cu degetul si zice "djjja"! :-)
Ducele si Gilda cântă duetul de amor, Giovanna ii mangaie părinteste-zeflemitor pe capete. :-) Apoi, semn că e impresionată până la ficat de ceea ce îsi spun cei doi, varsă lacrimi pe un cearceaf pe care îl stoarce apoi cu gesturi comice. :-)
Apar 3 curteni. Unul e complet in galben, altul in alb, ultimul in verde, asa cum au fost si in primul act, dar acum au mantii negre, si caciuli mari, una neagra si doua albe. Giovanna ia un binoclu si ii reperează, apoi il goneste pe duce făcând exact gesturi de "Hai, roiu, bă, băiatule! "
"Caro nome che il mio cor! "
Ducele ascultă, tzopaie de multumire, pe ecran o lebadă-pictură dansează. Aida e destul de atenta ;-)
Vine Rigoletto. Curtenii îi pun pe fatză masca de porc roz.
"Aa! Aa! Aaa!
La maledizioooo-ooo-nee! "
"Ella mi fu rapita! " - �Ea mi-a fost răpită! "
Ducele se uita lung la aripile de înger pe care le purta când s-a întâlnit cu Gilda si pe care le tzinea acum in mână. Pe ecran este iarăsi lebăda, apoi apare capul de porc roz.
"Possiente amor mi chiama"
Aida face cu mâna gestul de rap, că îi place, iar la final aplaudă!!! Taică-su e topit! :-)
"Buongiorno, Rigoletto! "
Bufonul tzine în mână sticla de plastic aruncată de duce în actul precedent. E inalt, putin chel, fortzos, il smuceste pe Marullo si-l întreabă despre fata lui, norocul acestuia fiind că libretul nu-i permitea bufonului-atlet mai mult. :-) Blocat astfel, tatăl fetei mai încearcă o pozitie de fortză - �Cortigiani, vil razzadannata" - dar, până la urmă, ajunge în 4 labe, milogindu-se de cei 3 curtenii să îi redea fata. Cu efect, întrucât cel în galben o aduce pe Gilda, motiv pentru care este certat de cel în alb, Marullo, care a prins curaj, văzând că e protejat de libret. :-)
Gilda e in cămasă de noapte furou alb si are o funda roz-rosie mare in fatză, arată ca un cadou.
�Tutte le feste al tempio"
Giovanna e sus, la balcon, tricotează si dă din cap ironic, "impresionată" de povestea Gildutzei. :-) Stia hoasca ce stia, nu degeaba a apărut vorba cu găina bătrână face zupa bună! :-)
Aida nu prea mai e atentă. Nu s-a dat nicio pauză, nu se dă nici acum, la ultima ocazie. O mai iau în bratze mămica si bunica ei, o mai plimbă, o reiau eu si tot asa.
"La donna e mobile"
Ducele are o jachetă albă si o sapca de marinar, tot albă. E sus cu Maddalena, Rigoletto si Gilda sunt jos, lângă camion.
"Bella figlia dell`amore"
Sparafucil e in cabina camionului, stă la volan. Rigoletto bate in usa, ii da 10 scuzi, pleacă. Tot cabina camionului e camera pe care Spara i-o oferă ducelui. Acesta se urcă in cabina, cântă la volan :-) , apoi adoarme "al aperta". Spatiul mic avut la dispozitie a fost exploatat din plin de realizatorii spectacolului.
Maddalena se duce in cabina si ii ia cutitul ducelui, care nu se trezeste când ea trânteste usa. :-)
Gilda e in dreapta. E in rosu cu bluza verde si poarta o mantie neagră. După crimă, e băgată in cabina camionului. Tot in usa acestuia bate Rigoletto venit sa-si ia comanda, dar si poarta hanului-camion e închisă.
Sparafucil baga o păpusa intr-un sac negru, pe care il da ulterior lui Rigoletto. Apoi, rămas singur, acesta deschide o trapă si bagă sacul in ea. Il aude pe duce cântând, o mana iese din trapă, de acolo tatăl o trage sus pe Gilda.
�V`o ingannato... colpevole fu..."
�Lassu in cielo"
Aida e la mămica ei. O chem, dar nu vrea să vină la mine! "Uite-te pe scenă, să vezi ce face un tătic lău! " :-)
Pentru Aida s-a incheiat o perioadă de lungă asteptare in care m-a tot bătut la cap să o duc la operă! :-) Încă de când era la mami ei în burtică i se vedeau tălpile cu care scria "Vreau la operă! " :-) Am fost cu ea la Opera Natională Bucuresti, la Odesa, Craiova, Amsterdam si Liege când era în burtică, dar n-a vazut mai nimic. :-) Apoi am dus-o la Opera pentru Copii din Bucuresti pe când avea două luni si două zile - primul loc public in care a fost vreodată -, dar la o operă "mare" nu prea ai unde in România. Că nu e permis accesul copiilor sub 6-7-8 ani la spectacolele "mari" e oarecum de inteles, dar că nu există versiuni "Aida pentru copii", "Rigoletto pentru copii" samd, nu prea mai e de inteles. Asa că am reusit in Italia, cu ajutorul Teatro dell`Opera "Constanzi" di Roma!
Vi ringrazio!
Distributia:
Ideea si regia: Fabio Cherstich
Scena, video si costume: Gianluigi Toccafondo
Rigoletto: Andrii Ganchuk
Il Duca di Mantova: Domingo Pellicola
Gilda: Giulia Mazzola
Marullo: Jan Antem
Sparafucile: Akaki Ioseliani
Monterone: Akaki Ioseliani
Contesa Ceprano: Sara Rocchi
Maddalena: Sara Rocchi
Contele Ceprano: Johnny Bombino |
Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie08-03: British Figaro la ENO ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.
ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor Târgu Jiu, 9 mai 2021
Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe! Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot! Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Verona Traviata 2021. Adio del cușino! După ce în vara pandemică a lui 2020, Fondazione Arena di Verona a reușit să realizeze o mică stagiune - cu o singură operă ("Gianni Schicchi") și, în rest, concerte, în 2021 a revenit la normal, spectacolele prezentate fiind cele programa ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|