OperaRail 2022 OperaRail 2021 OperaRail 2020 OperaRail 2019 OperaRail 2014 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2015 OperaRail 2024 OperaRail 2013 OperaRail 2023 OperaRail 2012 Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Teodor Ilincai Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Oslo Operaen Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Munchen Bayerische StaatsOper Budapesta Opera Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Ruse Opera Teatro dell Opera di Roma Sofia Opera House |
DevAida. hAida Deva!
[ Autor Adrian Trasca ] [ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=34&nume_categ=deva---aida ] De cativa ani, din 2011, la Hunedoara se organizeaza un festival de vara de opera in aer liber sub numele neplacut de "Opera Nights". (Nume neplacut deoarece festivalul e românesc si se desfasoara in România, iar numele e in engleza, ceea ce denota lipsa de personalitate... O sa fiu convins ca nu e asa atunci cand englezii o sa isi boteze festivaluri cu nume românesti sau măcar frantuzesti. :D) La editia din 2012, am fost la toate trei spectacolele: "Barbierul din Sevilia", "Rigoletto" si "Carmina Burana". De atunci nu am mai ajuns la vreo editie, fiind "ocupat" cu Arena di Verona, pe care in acest an am lasat-o mai pentru finalul verii. Intre timp, festivalul a capatat consistenta atat ca durata, cat si ca spatiu, devenind unul dintre cele mai mari festivaluri de vara de opera din România, alaturi de Festivalul din Parcul Rozelor din Timisoara, desfasurate, din fericire, in perioade diferite ale verii. Daca atunci au fost trei spectacole, in acest an au fost sase seri "ocupate", cinci cu spectacole, una cu balul de final. Ca spatiu, o parte din program se desfasoara ca la debutul festivalului, la Castelul Corvinilor din Hunedoara, iar o parte la Deva, in curtea Castelului Magna Curia Bethlen, mai cunoscut de localnici sub numele Muzeul Civilizatiei Dacice si Romane. Acesta este o cladire baroca roz pe doua niveluri si se afla chiar la poalele dealului care personalizeaza resedinta judetului Hunedoara, deal in varful caruia se afla Cetatea Devei.
Ca si Hunedoara, nici Deva nu are teatru de opera, organizatorii locali colaboreaza cu Opera din Constanta, care "vine" cu artistii. Nu stiu de ce au ales-o pe cea mai îndepartată din tară, dar nu conteaza, important e ca lucrurile merg si merg bine. Spectacolele programate in acest an au fost "Traviata", "Nabucco", "Liliacul" la Hunedoara, respectiv "O noapte la Venetia", "Aida" si Balul Operei la Deva. Nu am avut timp sa ajung la ce imi doream, adica unul in fiecare localitate (imi propusesem "Nabucco" si "Aida" - mi-ar fi placut / imi si imaginez "Corul sclavilor evrei" in curtea interioara a Castelului Corvinilor din Hunedoara...), dar am reusit sa ajung... la doua treimi din "Aida"...
Doar doua treimi din cauza Căilor Ferate Române! Trenul de la Bucuresti pleaca la ora 10 si ajunge in Deva la ora 19, 21. Parerea naivilor care cred informatiile afisate de CFR sau care cred ca o ora si jumatate marja de intarziere e de ajuns! In realitate, ajunge la 21, 52 si, cum spectacolele incep la ora 21, 00, n-ai decât sa iti folosesti "cunostintele" de limbaj acumulate pe stadioane si sa înjuri cât poti, căci nu raspunde absolut nimeni, dar absolut nimeni de la CFR pentru problemele cauzate de intarzieri, iti faci nervi degeaba!
Vazusem "Aida" la Constanta in urma cu vreo doi ani, asa ca stiam in linii mari la ce sa ma astept. (In tara am vazut "Aida" la Bucuresti, Craiova, Constanta, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, acuma Deva, adica peste tot unde s-a pus in scena, mai putin la Galati! ;-) La Brasov inca astept montarea.) Versiunea a fost clasica, dar a avut un mic element surpriza pentru mine. Scena a fost dubla, adica una principala, care arăta ca acelea de concerte de muzică usoară in aer liber, si una mică, secundară, asezată la vreo 3 metri inaltime undeva in dreapta spectatorilor, lipită si perpendiculară pe cea principală, si unde s-a aflat curtea faraonului. Acolo, la Marsul Triumfal, erau aliniati cativa preoti si soldati, Radames, Marele Preot, Faraonul, Amneris si alti cativa preoti si soldati.
Vremea a fost excelentă pentru un spectacol in aer liber - seară de vară după o zi caniculară - atmosfera placută fiind completată de coama dealului aflat imediat in dreapta (cetatea se vedea, dar nu era luminata), dar si de cativa greieri iritati ca nu au fost invitati sa faca parte din distributie. :-)
Defilarea n-a fost defilare propriu-zisa, ci dans balet in spatiul scenei principale. La final, Radames cere sa fie adusi prizonierii, iar acestia intra pe scena in patru labe. Sunt masivi, puternici si fiorosi, fac parte din Armata Gradinitei numarul X din Deva sau din Constanta! Educatoarea lor i-a dat in grija lui Amonasro, singurul care arată a razboinic, iar copiii, neastâmpărati, s-au bătut cu Radames, fiind învinsi de acesta si făcându-l pe acesta mare erou al Egiptului!
(Am obosit sa critic personificarea armatei etiopiene printr-o multime de copii, dar ma bucur ca gasesc noi variante de exprimare pentru a o face. :-) )
Foaierul a fost unul dintre cele mai interesante pe care le-am vazut. Fiind muzeu, "foaierul" a reprezentat o scurta incursiune in istoria romano-dacă, fiind alcatuit din cinci camere ale muzeului in care erau expuse statui, pietre, oale si ulcele :-) din vremea romanilor. Acesta se afla in dreapta spectatorilor pe toata lungimea "sălii", deasupra lui fiind amplasată scena secundară de care am vorbit anterior.
A mai existat un "foaier", chiar aleea de intrare, infrumusetata cu un covor rosu si lung. Acolo erau si artistii, asa ca nu am ratat ocazia de a il condamna anticipat - "Traditoooor! " - pe Radames, fotografiindu-ma cu trei preoti egipteni :-) , dar si cu alti locuitori ai poporului egiptean veniti in vizita la Cetatea Devei. :-)
Peretele de fundal al scenei este o pânză pe care sunt desenate câteva figuri egiptene. Iluminarea de la inceputul actului al treilea e albastra, simbolizând râul Mures, care trece pe langa oras. :-) La primele acorduri, Amonasro traverseaza precaut scena, adulmecând ce se petrece. Iese, Amneris vine sa se roage, intrarea ei in templu, adica iesirea ei din scena, fiind urmată de intrarea Aidei, apoi revenirea lui Amonasro.
"Rivedrai le foreste imbalsamate! " - "Vei revedea padurile inmiresmate! "
Radames scapa secretul, Amneris il demasca, doi soldati fug dupa Aida si Amonasro, acestia ies din scena si se indreapta spre muzeul daco-roman. :-)
La schimbarea actiunii, inceperea tabloului urmator, asteptam o schimbare a culorii luminii scenei si aceasta a venit! Amneris este furioasa si lumina rosie inunda scena. Radames este adus, are doar camasa-tricou alb, si-a pierdut armura de general. Amneris nu il convinge nici la Deva sa renunte la Aida. :-) Alaturi, in stanga scenei, in spatele unei panze albe se vad umbrele preotilor si luminile lumânărilor pe care le tin in maini.
"Traditoooor! Traditoooor! Traditooooooor! "
Actul final. In stanga, prabusita pe jos, se afla Amneris. Intra Radames - "Ecco la tomba mia! " - "Iata-mi mormantul! "
Lumina e albastra.
"Aida? Unde esti tu? Poti oare, cel putin tu, sa traiesti fericita si soarta mea ingrozitoare sa o ignori?"
Intra Aida, in alb, ca si Radames, ca si Amneris.
"... si aici, departe de orice privire omeneasca, mi-am dorit sa mor in bratele tale."
"Pace t`implora! Pace! Paaace! " - "Pace iti cer! Pace! Paaace! "
Locul de desfasurare al spectacolelor in Deva nici nu se compara cu cel din Hunedoara. Comparativ, castelul MCB din Deva e castel doar cu numele, Castelul Corvinilor din Hunedoara fiind cu din totul alta categorie, de un nivel mult mai inalt. Dar acest fapt neschimbabil nu trebuie si nu este un impediment si este foarte bine ca festivalul a fost extins la Deva si poate in viitor se va incerca o seara chiar si la Petrosani, al treilea oras mare al judetului si aflat relativ aproape de celelalte doua. Iar in Deva... hmm, stiu si eu?... Poate un spectacol montat chiar sus, in cetatea din varful dealului? Sau e prea trăznită ideea? :-)
Distributia
Aida: Lacramioara Cristescu
Radames: Razvan Sararu
Amneris: Hermine May
Amonasro: Stefan Ignat |
Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul! În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
08-03: British Figaro la ENO ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.
ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor Târgu Jiu, 9 mai 2021
Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe! Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot! Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|