OperaRail 2019 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2014 OperaRail 2024 OperaRail 2023 OperaRail 2022 OperaRail 2015 OperaRail 2021 OperaRail 2013 OperaRail 2012 OperaRail 2020 Teodor Ilincai Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Ruse Opera Oslo Operaen Viena VolksOper Budapesta Opera Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Munchen Bayerische StaatsOper Teatro dell Opera di Roma Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Sofia Opera House |
Bim bim Aida la Tița "Aida" la Ruse. Pe rândul zero
[ Autor Adrian Trasca ] Are 1 an şi aproape 8 luni. A fost deja de 4 ori la Opera pentru Copii din Bucureşti şi la câteva spectacole "mari", dar numai în străinătate: "Rigoletto" în aer liber la Roma, "Paiațe" la Opera din Batumi, Georgia (ca şi mine, cel mai estic loc european în care a văzut o operă :-) ), "Aida" la Veliko Trnovo (spectacol programat în cetatea Tzarevetz şi devenit, din cauza ploii, operă în concert) şi "Traviata" la Leten Teatr din Varna, prezentat de opera din localitate. Aşa că "Aida" cu decoruri era pentru Aida un "mast du", cum se spune pe limba bebeilor moderni şi internauți din scutece. :-)
"Hai să ne iubim! " zic.
Şi ea vine alergând, cu mânuțele ridicate, şi zice "Bim! Bim! ", iar eu o ridic şi o iau în brațe. :-) Şi ea pe mine. ;;)
Aşa începem ziua. O continuăm plecând de acasă, de lângă parcul IOR, la ora 16, iar la ora 17 abia reuşim să trecem granița. Granița Bucureştiului spre Jilava! Fără a mai întâmpina alte probleme, ajungem la Opera din Ruse cu vreun sfert de oră înainte de ora 19, ora de începere a spectacolului. Sala este pe jumătate plină, ceea ce mă dezamăgeşte pe de-o parte, dar îmi convine de minute pe de altă parte, cea mai apropiată persoană e la vreo 7 scaune distanță, putem să ne aşezăm într-un colț liber, astfel încât să nu deranjăm când Aida o să înceapă să comenteze.
Şi începe chiar de la prima fază! :-) "Tița! " exclamă când o vede pe Aida pe scenă. Adică "Fetița! " :-) Apoi "Menea! " Adică "Mingea! " Unde vede ea minge? Apoi mă lămuresc, e vorba de luna mare şi rotundă proiectată pe peretele din spate al scenei! :-)
"Prin" lună trec câteva umbre de cămile. În timpul uverturii, Aida şi Radames, respectiv un alt cuplu mai încolo, se iubesc cu foc. Ceilalți doi dispar, Radames cântă "Nebesna Aida" - "Celeste Aida", ținând-o pe aceasta în brațe (în picioare) şi adresându-i-se direct.
Pe scenă sunt şi două statui egiptene orientate vertical. Aida se ascunde după una dintre ele când apare Amneris, urmărind de acolo dialogul celor doi. Amneris e grăsuță şi e în haine lungi, bleu, purtând o mantie lungă, aurie, fără mâneci. Aida brunetă, slabă, sexy şi e într-o rochie roşu-închis cu câteva dungi oblice, două mai late şi negre. E uşor de ales între cele două, una aleargă prin parcul local "Mladejki" ("Tineretului"), cealaltă bagă în ea multe friptane cu cartofi prăjiți la restaurantul local "Happy" (unde găseşti meniul în română şi chelnerițe care ştiu română). :D :-) Radames are costum clasic de soldat egiptean, având culori predominante albul şi cremul deschis, la fel ca şi preoții. Decorurile se rezumă la ceea ce am scris anterior. Ulterior au mai apărut nişte scări mobile, din lemn, dar aspectul general a fost unul prea aerisit, ca să zic aşa. În spate sunt diverse imagini, ceea ce mai salvează din simplitatea decorurilor. Acum este un deşert.
"Voina! Voina! Voina! " - "Guerra! Guerra! Guerra! "
Templul zeiței Izide are pe fundal soarele văzut foarte de aproape şi duce cu gândul la Ra, zeul egiptean al soarelui. Or fi rude. :-) Soarele urcă uşor şi dă senzația că te înghite ca o mlaştină de lavă portocalie. În față sunt 12 fete în negru, dar cu talia goală, iar preoții sunt aliniați pe laterale.
Aida mea mai zice una alta, dar suntem singuri într-in colț al sălii. Îmi ia pixul din mână, caut altul pe întuneric, mi-l ia şi pe celălalt, dar mi-l dă pe primul. :-) O iau în brațe, o plimb pe lângă rânduri, mergem în față - scena se măreşte vizual - e foarte atentă, ajungem până la primul rând, ba mai în față, la marginea fosei, ne uităm şi la orchestră când cântă, adică suntem pe rândul zero. :-) Ceva mai târziu, Aida mea dă din mânuța dreaptă în sus şi în jos dirijând. :-) La final, publicul aplaudă. Aida aplaudă şi ea. Apoi dă din mână şi zice "î-î-î", adică să înceapă muzica iar! :-)
Se dă pauză. Mergem la orchestră şi acolo... harpa, desigur! :-) Ca la Batumi şi, parțial, Veliko Trnovo! Doamna cu harpa îi cântă câteva note, îi spune ceva pe limba ei şi atunci îi spun cea mai folositoare frază în bulgăreşte, "Ne razbiram balgarski! " :-) Nu înțeleg bulgăreşte... poate înțelege Aida! :-) O "preiau" la zâmbete şi comentarii doamnele cu viorile, apoi prim solistul îi cântă ceva. Nu pot să o las să o ia în brațe, pentru că deasupra, peste mai toată fosa, e pusă o plasă de prins bibani. :-)
Camera lui Amneris e sărăcită şi ea, ca şi țara, de Uniunea Europeană, care a transformat Bulgaria, ca și România, în piață de consum. În spate, pe perete, e o imagine cu deşertul. Aida are o altă rochie tot roşu-închis, asemănătoare cu cea din primul act.
"Slava na Egipet! " - "Gloria all`Egitto! "
Din tavan e coborât un portret în relief de faraon. Costumele sunt clasice, mai puțin micii negri, adică (doar) două fetişcane îmbrăcate în bluze şi pantaloni din eşarfe negre şi având mijlocul gol.
Mai vin cu Aida în rândul zero. Observ câțiva spectatori, unii zâmbesc când o văd. E atentă la scenă, îi place, dar îşi aduce aminte şi zice "Mami! Mami! ", aşa că fug cu ea în spate la mami.
Dansul de după Marşul Triumfal a fost cea mai interesantă secvență a montării. În mijloc, un tip musculos, înalt, gol de la brâu în sus, având pe cap o mască de cap de taur şi fiind legat de mijloc cu 4 funii lungi, de care trăgeau din toate părțile soldați egipteni. Se luptă cu ei, îi doboară, vin mai mulți, îi doboară, dar la finalul ariei se adună prea mulți şi este învins şi "decapitat" prin smulgerea măştii de taur.
Apare tatăl Aidei de pe scenă. :-) Amonasro are voce faină şi aduce cu Ştefan Ignat. Şi costumația e asemănătoare celei de la Bucureşti, maro tot, plus un cerc lat, de metal gri pe piept în jurul gâtului, legat cu sfoară la mâini. Ceilalți prizonieri sunt grămadă în centru-față al scenei, păziți de câțiva soldați egipteni cu sulițe. Toate bune și frumoase, dar n-am înțeles de ce soldații îi împungeau pe prizonieri cu sulițele după ce fuseseră eliberați de faraon...
Aida mea e tot mai fără stare, probabil nici ea nu înțelege faza. :-)
Nu se dă pauză, ceea ce nu îmi convine, deoarece Aida mea avea nevoie de ea. Începe al treilea act. Un cap mare de idol egiptean, probabil de lemn, e răsturnat în spate. Pe malul Dunării, Nilul este reprezentat de o pânză bleu, întinsă de la stânga la dreapta scenei şi vălurită de câţiva oameni aflată sub ea şi care dispare după ce pleacă Amneris şi Marele Preot. În spate e o imagine din deșert. Aida mea comentează tot ce vede, "mama", "tata", "tița" ("fetița"), "menea" ("mingea"), iar când Radames zice "Fugiamo! ", cere "țiți", să aibe și ea energie pentru fugă. :-)
"Az sâm opozoren! " - "Io son disonorato! "
Amneris e acum în rochie maro, Radames e în alb tot. Preoții sunt aliniaţi în stânga şi dreapta scenei, dar dispar la scena procesului, fiind prezent numai şeful lor, urcat sus, în capul unor scări de lemn. Aida mea nu mai are stare deloc, e revoltată de sentința justiției egiptene. :-) Face mult zgomot, aşa că mami iese cu ea în foaier.
Actul final păstrează podiumul de scări din actul precedent, iar deasupra celor doi e un fel de acoperiș de carton. Acesta coboară peste încet, încet peste Radames și Aida...
"Zbogom, zemia dolina! " - "Addio, vale di pianti! "
În urmă cu 3 ani am văzut la Opera din Ruse o "Aida" foarte faină ca decoruri şi voci, acela fiind şi cel mai bun spectacol pe care l-am văzut în nordul țării vecine. Pentru el am şi scris articolul "Radames la Rusciuc. Bez kamila". Nu ştiu ce s-a întâmplat cu acele decoruri frumoase, poate le-a luat Dunărea sau cămila când s-a întors în deșert, altfel nu îmi explic de ce nu au fost folosite acum.
După spectacol am făcut tradiționalul meu tur al centrului oraşului, împodobit acum pentru sărbătorile de final de an. Apoi, la întoarcere, Aida mea a adormit aproape imediat ce am urcat în maşină. Trei zile mai târziu, chiar în ziua în care a împlinit 20 de luni (1 an şi 8 luni), Aida mea a zis prima oară "Aida"! :-) Cu accent pe primul "a" şi dintr-o suflare restul cuvântului. :-) (PS: După câțiva ani am aflat că... acesta este modul corect, original, de a citi "Aida"!!! )
Distribuția:
Aida: Ioana Jelezceva
Radames: Daniel Damianov
Amneris: Andreana Nicolova
Amonasro: Doromir Momekov
Ramfis: Momcil Milanov
Faraonul: Stoian Stoiandjov
Regizor: Marco Catena
Decoruri: Marco Catena
Costume: Salvatore Russo
Dirijor: Yoshida Hirofumi
Coregrafie: Zornitsa Petrova |
Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul! În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
08-03: British Figaro la ENO ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.
ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor Târgu Jiu, 9 mai 2021
Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe! Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot! Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|