Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
OperaRail 2013
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2015
OperaRail 2014
Artisti români Artisti români
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Teodor Ilincai
Leontina Văduva
Alina Cojocaru
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Stockholm Opera Regala
Munchen Bayerische StaatsOper
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Opera din Budapesta
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Arena din Verona
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Personalitati muzica
Orase
Orase Romania nasteri
Orase Romania decese
Orase (toate) nasteri
Orase (toate) decese
Judete
Judete nasteri
Judete decese
Zone
Zone Romania nasteri
Zone Romania decese
Zone (toate) nasteri
Zone (toate) decese
Tari
Tari nasteri
Tari decese
Diverse
Continente
Zodii
Inaintea Erei Noastre

Detalii stire 564

Frumoasa din padurea subtropicala

[ Autor Vivia Sandulescu ]

[ Din categoria Alte articole ]
[ : 2013-01-24 ]
[ Din localitatea Brisbane ]
[ Tara Australia ]

Frumoasa din padurea subtropicala

 564 Cum down under „Spargatorul de nuci“ nu e la fel de nelipsit de pe afiseele teatrelor în preajma Craciunului ca si în Europa sau SUA, Queensland Ballet a ales pentru sfârsitul de an o serie de reprezentatii cu „Frumoasa din padurea adormita“ de P.I. Ceaikovski. Alegerea titlului a fost motivata si de faptul ca François Klaus, regizor si coregraf al spectacolului si director artistic din 1998, îsi încheie mandatul, cedând locul chinezului Li Cunxin, asteptat cu nedisimulat interes atât de public cât si de dansatori. Reluarea versiunii sale din 2009 este astfel un omagiu adus celui care a creat peste o suta de lucrari în cei paisprezece ani cât a fost coregraf rezident al companiei din Brisbane.

Francez scolit la Cannes si Monte Carlo de foste glorii ale Baletelor Ruse ale lui Diaghilev, având în urma o solida cariera internationala ca interpret si bucurându-se de un excelent partener profesional în persoana sotiei sale, australianca Robyn Wright, François Klaus a imprimat repertoriului mai mult respect al traditiei si mai putin spirit de aventura artistica, îmbinând cautarea rigorii formale cu gustul vremii. A instituit programe de specializare pentru tinerii dansatori si unele de popularizare pentru publicul tânar, a organizat turnee aproape anual în Europa si Asia si a fost onorat cu distinctii importante.

Abordând un titlu arhivizitat si având la îndemâna o trupa relativ redusa numeric, optiunile sale spectaculare au fost supuse unei serii de constrângeri. În consecinta, o seama de fragmente muzicale sunt redistribuite, uneori inspirat, alteori creând lungimi artificiale. „Frumoasa…“ sa debuteaza cu un Prolog desfasurat pe uvertura, în care se confrunta din start Forta Raului (Zâna Carabosse cu suita sa) si Forta Binelui (Zâna Liliacului). În actul I, Klaus preia de la John Neumeier ideea lectiei de dans, la care pubera printesa Aurora ia parte împreuna cu alte trei prietene; pentru ca mai apoi, împlinind saisprezece ani, coconul sa se transforme în crisalida, devenind nubila eroina din povestea Fratilor Grimm.

Din coregrafia clasica sunt pastrate partile de recital (Adagio cu patru cavaleri, pas-de-deux-ul final si cel al Pasarii Albastre, dar se recunosc doar partial variatiile Zânelor din actul I). Secventele originale sunt pe alocuri uimitor de eficiente dramatic în simplitatea lor (cei zece baieti în negru care alcatuiesc Suita lui Carabosse), alteori sunt pure desfasurari de frumusete compozitionala, ce îsi propun mai mult sau mai putin sa reconstituie maniera specifica baletului abordat. Ansamblurile sunt construite mestesugit chiar si atunci când liniile sunt formate dintr-un numar de interpreti fara sot; alteori, sunt completate plauzibil cu unele personaje solistice. Cu toate ca scena e „bogata“ datorita adaosurilor (elevi din Professional Year ai Queensland Dance School of Excellence – ce minunata inventie a învatamântului coregrafic! ), sunt omise de la petrecerea de nunta povestea Motanului Încaltat si cea a Scufitei Rosii. Finalul, aproape static, transfera vibratia emotionala asupra trenei printesei Aurora, reluând momentul magic al întâlnirii celor doi îndragostiti.

Orchestra condusa de Andrew Mogrelia îi urmareste îndeaproape pe balerini si, desi bâlbe se mai întâmpla, ca la orice casa mare, solourile de vioara si flaut suna minunat. Decorurile lui Graham Maclean sunt discrete, iar pânzele sale de fundal plaseaza peisajul în lumea tapiseriilor, transmitând o atmosfera diferita în functie de luminile lighting designer-ului David Walters.

Fiind vorba esentialmente despre un basm dansat, coerenta temporala sau licentele nu îi preocupa pe creatori. Costumele semnate de Noelene Hill sugereaza sfârsitul francez de secol al XVIII-lea, dar scena lectiei de dans e mai degraba coborâta dintr-un tablou de Degas. Daca în primul act coloritul e suav, pastelat, iar Valsul cu ghirlande de la petrecerea aniversara e roz bombon, în tabloul nuntii predomina rosul (!?) ; prefigurând ideea de mireasa, optiunea pentru rochiile albe ale Nereidelor – spiritele padurii adormite –, face tabloul sa semene mai degraba cu actul II din baletul „Giselle“.

Ca în orice companie putin numeroasa, versatilitatea interpretilor e esentiala, cât si un nivel tehnic general bun, care sa le permita sa treaca usor dintr-un rol solistic în ansamblu si înapoi, preferând executia curata oricarei tentative de virtuozitate (ceea ce explica, probabil, distribuirea lui Piran Scott în rolul printului Desiré). Ofera prestatii placute Meng Ningning, o chinezoaica înalta – da, exista si asa ceva! –, toata numai zâmbet (Aurora) si Lisa Edwards, o suava Zâna a Liliacului. Fara sa sarjeze, dar cu un sarm evident, Eleanor Freeman (Carabosse) e un personaj negativ foarte prizat. O mentiune speciala i se cuvine elevei Bianca Scudamore, care cucereste sala de la primii pasi (ai lectiei de dans) prin umor, dezinvoltura si joc scenic.

Si totusi, ce face specificul unui spectacol de balet australian? Probabil preocuparea prioritara pentru varietatea si dinamismul vizual, pentru placerea nesofisticata transmisa prin dans: toti balerinii sunt tineri si nu-ti poti lua ochii de la frumusetea liniei picioarelor încaltate cu pointes.

O epoca se încheie pentru Queensland Ballet si se deschide o alta si, desi vor exista balete clasice si în stagiunea urmatoare, daca e sa judecam dupa caldura reactiei, „Frumoasa din padurea adormita“ ramâne printre spectacolele favorite ale publicului de la antipozi.

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!

Numar afisari: 188



Alte titluri din aceeasi categorie

30-05-2014: Povestea unui teatru
Craiova anului 1835. „Oraşul era mare centru muzical, strângând prin poziţia sa, prin bogăţia sa şi prin târgurile mari ce se succedau aci regulat la mici intervale, mai toate trupele de operă străine, franceze, ger ... [ continuare ]
[ Autor Mirela Marinescu ]
Din categoria Alte articole

29-04-2013: Angela Gheorghiu a cântat pentru mama sa
În faţa a peste 1.500 de spectatori, Angela Gheorghiu a cântat mai bine de două ore, acompaniată la pian de maestrul Dan Grigore, vineri, în prima zi a Festivalului Internaţional „Gala Star“ de la Bacău. Spectacolul a fost o ... [ continuare ]
Din categoria Alte articole

16-04-2013: Elena Mosuc, in randul marilor soprane ale lumii
Ambientul
Mărturisesc că am primit cu oarecare reticentă vestea reprezentării operei „Lucrezia Borgia“ de Donizetti, nouă productie a Teatrului Regal „La Monnaie“ din Bruxelles, în marea arenă a Circului Regal din capitala belgiană, si nu în s ... [ continuare ]
[ Autor Costin Popa ]
Din categoria Alte articole

24-01-2013: Frumoasa din padurea subtropicala
Cum down under „Spargatorul de nuci“ nu e la fel de nelipsit de pe afiseele teatrelor în preajma Craciunului ca si în Europa sau SUA, Queensland Ballet a ales pentru sfârsitul de an o serie de reprezentatii cu „Frumoasa din padurea adormita“ de P.I. ... [ continuare ]
[ Autor Vivia Sandulescu ]
Din categoria Alte articole

19-12-2012: Angela Gheorghiu şi Andrei Pleşu, printre personalităţile care au luat parte la premiera absolută a operei O scrisoare pierdută
Cea mai nouă operă semnată de un compozitor român, „O SCRISOARE PIERDUTĂ", partitură finalizată chiar în cursul acestui an de artistul DAN DEDIU, a avut premiera absolută duminică, 16 decembrie (19.00) la Opera ... [ continuare ]
Din categoria Alte articole

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Terenuri
Meditatii Cazare Avatare Jocuri Bancuri Sondaje Cursuri Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site