OperaRail 2024 OperaRail 2013 OperaRail 2023 OperaRail 2012 OperaRail 2022 OperaRail 2021 OperaRail 2020 OperaRail 2019 OperaRail 2014 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2015 Leontina Văduva Haricleea Darclee Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Teodor Ilincai Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Teatro dell Opera di Roma Ruse Opera Oslo Operaen Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Munchen Bayerische StaatsOper Budapesta Opera Sofia Opera House |
Arena din Verona, 99 ani de la prima ediție
[ Autor Adrian Trasca ] Tradiţie, forţă, prestanţă. Sunt numai trei cuvinte dintre zecile care pot vorbi despre Festivalul anual găzduit de Arena din Verona, ajuns, iată, la 99 de ani de la prima ediţie. Şi, aşa cum o fotografie poate spune mai mult decât 1000 de cuvinte, un spectacol văzut la Arena din Verona "spune" mai mult decât 1000 de articole, care nu pot decât să zugrăvească o singură idee: o săgeată cu direcţia "spre Arenă"!
Construită în secolul 1 d.H, Arena era folosită pentru luptele gladiatorilor, turniruri, turnee, dar ca şi piaţa. Arena din Verona este unul dintre cel mai bine păstrate amfiteatre din lume (al treilea după Amfiteatrul de la Roma şi El Jem Tunisia). Începând cu secolul al XVIII-lea, Arena Romană a fost folosită pentru punerea în scenă a pieselor de teatru, dar din 1913 este un inimitabil şi stabil sediu pentru diverse activităţi culturale precum opera, balet şi piese de teatru cu mari artişti ai Italiei şi lumii.
Arena din Verona este întrecută în mărime şi importanţă doar de "Colosseo" din Roma. Are un plan eliptic de 138, 77 m pe 109, 52 m în exterior şi cu un platou în interior de 73, 68 m pe 44, 43 m. Fiind una dintre construcţiile cele mai mari din lume, Arena romană poate găzdui, în prezent, peste 15.000 de persoane în acelaşi timp. În antichitate amfiteatrul putea găzdui peste 30.000 de spectatori însă astăzi, acesta este doar o parte din structura originală din cauza unui cutremur din 1117 care a distrus clădirea parţial (inclusiv faţada originală clădirii care era fost construită din calcar alb şi roz de Valpolicella).
Pentru acest an, organizatorii Festivalului de operă anual de vară de la Arena din Verona au pregătit 6 spectacole, în diferite distribuţii: "Aida" de Giuseppe Verdi - aproape nelipsită în fiecare stagiune, "Turandot" şi "Tosca" de Giacomo Puccini, "Don Giovanni" de Wolfgang Amadeus Mozart, "Carmen" de Georges Bizeţ şi, desigur, "Romeo şi Julieta" de Charles Gounot, doar Verona este oraşul celebrilor eterni îndrăgostiţi.
Înainte de spectacol, în tribune sunt aprinse lumânări de către spectatori, impresia creată fiind a unei sărbători (ceea ce fiecare spectacol şi este), dar şi de participare cumva a spectatorului la reprezentaţia de pe scenă. Există spectacole în care mici acţiuni se desfăşoară printre spectatori, dar, mai ales, imensa scenă a Arenei oferă posibilitatea organizatorilor de a "crea" două scene mai mici, secundare, aflată la stânga şi la dreapta celei principale, scene care sunt mai aproape de spectatori şi în care se desfăşoară evenimente de însemnătate secundară.
Decorurile sunt punctul forte al spectacolelor de pe Arena din Verona. Întotdeauna grandioase, spaţiul imens oferit de amfiteatrul roman este din plin valorificat de către organizatori, pe lângă scena principală şi cele două scene laterale mai mici, uneori şi tribunele din spatele scenei făcând parte activ din decor, cum ar fi în "Aida", când sunt populate cu două rânduri de soldaţi care ţin aprinse flăcări, sau în "Tosca", tunul mare care anunţă evadarea lui Angelotti.
Vocile, de asemenea, sunt bune sau foarte bune. Chiar dacă nu intodeauna foarte bune, nu am auzit nicio voce pe care să o pot denumi slabă. O problemă mare este, desigur, spaţiul mare, care necesită un volum bun şi o pregătire anterioară intensă, dar mai toţi interpreţii au făcut faţă cu succes provocării.
Una peste alta, un spectacol de operă la Arena din Verona este de neuitat şi este recomandat chiar şi pentru iubitorii mai puţin fanatici ai genului acesta de muzică, ce să mai vorbim pentru melomanii înveteraţi? Experienţa este de neuitat şi, dacă posibilităţile financiare nu sunt foarte mari, totuşi Arena din Verona ar trebui să fie pentru aceştia, dar nu numai, un fel de Mecca pentru lumea arabă, adică măcar o dată în viaţă! |
Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie01-09: Una furtiva Tosca bergamasca Bergamo e un oraș mic, de 120.000 de locuitori, din Italia, provincia Lombardia, deseori subestimat de turiști, care aterizează pe Orio al Serio, aeroportul internațional de lângă oraș, și apoi fug la ... Milano! Ori, mă scuzați, mie Bergam ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-08: Der trank d`amore la Buchs / WendenBerg Am venit pentru acest spectacol cu viteză ... tocmai de la Strasbourg! Întâi cu 200 km la oră, cât prind amărâtele alea de trenuri regionale franțuzești, apoi cu maxim 130, cât am avut eu voie să "bag" pe autostradă. Vreo 350 km. Și, cu ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
24-05: Școala amanților din München Am văzut că așa fac toate ... la București, Brașov, Craiova, în Atena, la Burgas, la Berlin, ... iar acum am avut ocazia să văd dacă și la München ... Se știe că nemții sunt mai sobri, mai serioși, mai bățoși ... la fel nemțoaicele ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
11-05: Jurilovca, primarul, MUNCA, Nabucco, șarpele cu ochelari și ursul Când "se mai întâmpla", adică zilnic de câteva ori sau, mai precis, cu fiecare ocazie, să lăsăm dezastru în urma noastră, copii fiind eu și fratele meu, tata zicea "Să vorbim cu primarul!" "Păi, de ce?" "Să vină el să strângă după ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul! În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|