Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Opera Vox
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2019
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
OperaRail 2013
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
Artisti români Artisti români
Teodor Ilincai
Leontina Văduva
Alina Cojocaru
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Stockholm Opera Regala
Munchen Bayerische StaatsOper
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Budapesta Opera
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Arena din Verona
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Detalii stire 2349

Marea Kapmeh i Doh Xo3e za Târnovo Tzarevetz. Liutenitza in genunchi

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2016 ]
[ : 2016-08-27 ]
[ Din localitatea Veliko Trnovo ]
[ Tara Bulgaria ]

Marea Kapmeh i Doh Xo3e za Târnovo Tzarevetz. Liutenitza in genunchi

 2349 Veliko inseamna mare in bulgara, iar Veliko Târnovo este fosta capitala a Bulgariei prin secolul al VIII-lea. Am fost prima oara in Marele Târnovo in 2011, revenind dupa 3 ani pentru a vedea... un spectacol de opera! Nu in cladirea operei, intrucat nu exista acolo o institutie specializata, ci doar un teatru unde se mai monteaza uneori cate un spectacol de gen. Dar, daca nu in cladirea operei / teatrului, atunci unde?

Cum se ajunge de la Bucuresti la Veliko Târnovo... cu trenul, pentru cine are nervii tari sau vrea sa si-i testeze, intrucat face 6 ore si jumatate, drum de 180 de kilometri! Cu masina sunt 180 (cam tot atâtia câti sunt si până la Brasov), dar trenul parcurge 230! Intre Bucuresti si Giurgiu s-a rupt un pod in 2005, adica un urma cu vreo 11 ani!, inca NU a fost reparat si, de atunci, pentru a ajunge la Giurgiu, trenul ocoleste prin Videle si parcurge 115 km in loc de 64, adica distanta aproape dubla! Nu-i nimic, platesc calatorii mai mult, care-i problema? Apoi trenul sta in Giurgiu Nord si in Ruse de i se urăste si lui. I se pune o locomotiva bulgareasca la Giurgiu, apoi alta, tot bulgareasca, dar si cu doua vagoane, la Ruse. Iar daca voiai sa prinzi trenul de Varna, sa fii sanatos, cel mai probabil al tau are intarziere (zakâsnenie - invatati cuvantul, poate sa va fie foarte folositor), iar vlak na Varna (trenul de Varna) a plecat de mult.

Desi sunt a 3-a oara in Veliko, inca nu mi-am luat de aici nici macar o vedere cu orasul, asa ca intru intr-un magazin si, mândru ca un cocosh că stiu cum se zice in bulgară, intreb "Razglednitza?" Omul se uita mirat la mine si "o dă" pe engleza. Dezamagit ca nu stie cum se zice “vedere” nici măcar pe limba lui :-) , intreb "Postcard?" Imi raspunde "A, car-tici-ka! " si atunci imi dau seama ca "razglednitza" se zice in sârbă, nu in bulgară. :-)
Deh, asa e când "te pricepi" la mai multe limbi! :-) ) )

"Sala" in care s-a desfasurat spectacolul are cel mai mare acoperis pe care l-am intâlnit vreodata! Culmea, e un record care nu poate fi batut! E adevarat, l-am mai intâlnit si in alte locuri, e bleumarin spre negru, e împănat cu licurici si se numeste cer instelat! :-)

Peretii "sălii" au o arhitectură atipica pentru un spectacol de opera, sunt ziduri stravechi. :-) Au fost costruiti prin secolul al XII-lea, pe vremea când teritoriile bulgarilor erau intinse aproape de Salonic si Stanbul in sud, pana la Targu-Jiu, Brasov, Piatra-Neamt, Botosani, Chisinau, Cetatea Alba (aproape de Odesa) in nord! De fapt, nu chiar, daca ma gândesc bine, nu e atipica amplasarea, e o moda in Europa - una foarte frumoasa - montarea de spectacole de opera in astfel de locuri. Arena di Verona e cea mai mare si cea mai cunoscuta, dar asta nu scade din frumusetea unor spectacole la Terme di Caracalla din Roma, Teatrul Antic din Plovdiv, Palazzo Pitti din Firenze (curtea interioara), ruinele din Bad Hersfeld (Germania), cetatea Tzarevets din Veliko Trnovo sau... Castelul Huniazilor din Hunedoara. ;-)


Spectacolul a fost coproductie a operelor din Burgas si Stara Zagora si se incadreaza intr-un sir de mai multe montate vara in cetatea Tzarevetz de la Veliko Trnovo de către mai multe teatre de operă bulgăresti. De fapt, mai toate au organizat productii aici, in aceasta vara in fosta capitală bulgară având loc si spectacole ale operelelor din Sofia si Ruse. Biletele au costat 20-30 leva, adica 45-70 lei, deci nu se poate spune ca au fost ieftine. Cu toate acestea, mai toate locurile, aproximativ 900-1000, au fost ocupate.

O piatzeta alcatuita din trei arcade grena in stânga, trei in dreapta, iar in centru o intrare ca intr-o biserica fortificată, totul incadrat in spate de zidurile cetatii. 9-10 dansatoare rosh-negre si câtiva in negru, costume spaniole clasice, prefateaza opera. Sunt si fluturi de noapte, paianjeni, Carul Mare, Carul Mic... :-)

Dupa uvertură, piata se umple de oameni. Soldati in albastru-bleumarin, târgovetzi tzarevetzi, predomina combinatia rosu-negru si bluzitele albe cu buline negre. Orchestra se aude si la difuzoare, iar ecranul de traducere e numai in bulgară-tzarevetză.

"Eto ia Carmencita! " - "Iat-o pe Carmencita! "
Kapmehcita burgaso-starazagoro-velikotârnoveză e in rochie alba, brâu negru cu turcoaz ca o esarfa, o floare rosie in păr si alta la piept. Are voce faină.
"Liobovtaaa! Liobovtaaa! " - "L`aaaaamouur! L`aaamour! "
"Ako az te obiceai, pazi se! " - "Si je t`aime, regardez toi! " - "Daca te iubesc, păzeste-te! "

Doh Xo3e - Don Jose e in negru, stă la o masă in dreapta scenei si are aspect de tânăr nătâng. Bataia intre muierile bulgaroaice se lasa tot cu finalul "v zatvora" / la inchisoare! :-)

"Da ne mi govorish! " - "Nu imi mai vorbi! "
"Eto zapovedta! " - "Iată ordinul! "
Evadarea Carmencitei e cam nereusit regizata, dar important e ca infractorul bulgar Don Xo3e a ajuns la inchisoare. :-)

"Di jivee toreadura! " - "Vivat toreadorul! "
Escamillo e in rosu-grena, camasa alba, jacheta grena cu auriu si mantie argintie, păr lins si dat pe spate, inalt, sexos. Are voce buna si el, ceea ce inseamna ca toate vocile principale sunt la un nivel bun. Ma bucur, pentru ca la bulgari se mai intâmpla sa scârtâie câte o voce, uneori chiar dintre cele principale.
"Toreador, prigodvi se! " - "Toreador, en garde! "


Decorurile rămân neschimbate, iar banditii vin din dreapta si se opresc pe un fel de platforma aflata undeva lângă scena! Aceasta e goala, actiunea se petrece alaturi, lângă ea!
Obicham Kapmeh - inamorata Carmen nu-l mai iubeste pe Don Jose.
"Carta she povtori: smârt! " - "Cartea se repetă: moartea! "
"I pac! I pac! Vse smârt! " - "Iar! Iar! Mereu moartea! "

Un fum albastru pe scena goala. Acolo vine Micaela. E singura pe intreaga scena, ceea ce mareste efectul ariei ei celebre, una dintre cele mai frumoase din intreaga opera.
"Pazi me, o, Gospod! Dai smi, milost! " - "Protejeaza-ma, o, Doamne! Ai milă! "

Don Josev e in verde inchis, haine de bandit si are deasupra o mantie ca o patura. Gospodin Escamillov e in negru tot. Don Josev il pune nadolu (jos) si in Bulgaria. :-)


Actul al patrulea continua pe scena. Fete si baieti imbracati traditional spaniol, rochii cu volane, rosii, galbene cu buline, albe cu negru, negre cu alb etc. Ei stas, pantaloni negri, camasi albe.

"Eto gi toreador! " - "Iata toreadorul! "
Escamillov e in alb cu mâneci crem si e mai fitzos ca alti escamii, are doua mantii pe el! :-) Una lunga, rosie, cealalta mai scurta, crem usor lucios. Carmencitna e clasic spaniola, rochie rosie cu modele negre. Don Josev e in zona, pantaloni negri, camasa alba cu mâneci largi, infăsat intr-o mantie neagra.

"Nicoga! " - "Niciodată! "
"Ne me obiceash vece?" - "Nu ma mai iubesti?"
"Ostavi me! " - "Lasă-mă! "

Carmen se duce spre el, desi el avea vizibil cutitul in mână. Cade. Fetele iesite de la corida o inconjoara, baietii il incadreaza pe Don Jose.

"Moiiiaaa liubiiimaa Carmeen, obicham tee! "
"Iubita mea Carmen, te iubesc! "


Ies de la spectacol, dar observ lumea nu pleaca, ci se opreste, sta pe margini si asteapta. Oare ce? Intreb un tip cu un contrabas in spate - l-am recunoscut după dulap că stie engleză :-) -, imi spune si, tocmai când isi termina raspunsul, brusc se sting luminile stâlpilor stradali! Apoi si cele care lumineaza cetatea, care acum e intunecata complet! Se aude un anunt in engleza, apoi in bulgară, incepe o muzică lentă pe bază de fluier, incet-incet devine mistică, iar cetatea Tsarevets... e toată verde inundata de lumini! Ziduri intinse pe sute de metri de la stanga la dreapta, ca in expresia "cat vezi cu ochii", luminate cu verde. Apoi galben deschis. Apoi rosu, apoi crem, apoi albastru si tot asa. Sunt si combinatii-jocuri de lumini, se aprind pe rând părti din zid, apoi tot zidul isi schimba culoarea deodata, dupa se stinge si se aprinde cetatea, inclusiv biserica din deal, care participa atat cu lumini, cat si sonor, clopotele bătând uneori in completarea muzicii din difuzoare care se aude pe strazi, in spate oamenilor.

Totul dureaza circa 25 de minute. S-au scurs repede, as fi crezut ca au fost vreo 10. Un spectacol de operă frumos, un spectacol de lumini frumos, cine n-a vrut sa vina cu mine la Veliko Târnovo... sa fie sanatos!


A doua zi, spre gară. Intru intr-un magazin alimentar sa-mi iau ceva de mâncare pentru drum si vad... liutenitza. Asta-i zacuscă bulgareasca, auzisem despre ea, dar inca nu gustasem (desi sunt cam a cinspea oara in Bulgaria! ), asa ca ma hotarasc sa cumpar. Doar ca eram ca Tudor Octavian in supermarket la New York dupa Revolutia din Decembrie 1989, care vedea pe rafturi numai fasole in fatza ochilor. :-) Asa si eu, gramezi de sortimente de liutenitza, vedeam numa liutenitze in fatza ochilor, auzi? :-) Ca vorba lu` nea Mărin, "or mai fi fost ele si d-alelalte, dar eu numai liutenitze vedeam! " :-) Asa ca... pe care sa il iau? Ma hotarasc greu, dar pana la urma iau... cinci borcane diferite! Le pun in geanta de umăr si plec spre gară. Nu merg mai mult de 20 de pasi si zdrang!, se rupe agatatoarea la cureaua de pe umăr si geanta se prabuseste apoteotic pe trotuar, mai ceva decât Carmencita aseara! :-) De fapt, sigur mai dramatic decât Carmencita aseara, ea doar a simulat, geanta mea s-a prabusit real si inca zgomotos...

Geanta pe trotuar, ora de venire a trenului se apropia, eram relativ departe de gară, ma asez repede cu un genunchi pe trotuar si deschid geanta... Măcel, auzi! Unul dintre cele cinci borcane liutenice se făcuse praf! Măi, era un sânge portocaliu pe acolooo... Don Jose ar fi fost mândru! :-) Hârtiile mele, agenda, cheile de acasă, cămasa de aseară, chinga pe care o iau să-mi leg bagajul când dorm in tren, incarcatorul de telefon, toate inotau in zacusca bulgarească! :-)

Acuma, ce sa zic, mirosea bine, asa că bag un deget unde văd o bulă de liutenitza si gust. Să mor de ciudă, auzi, că la gust era si mai bună! Noroc că mai aveam patru borcane intregi. ;-)

Scot si pun intr-o pungă ce era mai important, strâng geanta la loc si purced repede spre gară, ca venea trenul. Asa, cu liutenitza la purtător. :-) Aveam să o curătz cât de cât in gara urmatoare, Gorna Oriahovitza, unde aveam de asteptat o oră trenul de Bucuresti.

Si uite asa, intr-un genunchi in mijlocul trotuarului pe strada principală din Veliko Trnovo, am gustat eu pentru prima oară liutenitza! Memorabil, nu-i asa? :-)

In concluzie, nu plecati din Bulgaria fara sa va cumparati liutenitza, dar maxim patru borcane! Cinci e periculos! :-)


Distributia:
Carmen: Daniela Dyakova
Don Jose: Kaludi Kaludov
Escamillo: Valerie Turmanov
Micaela: Vesselina Vassileva

Zuniga: Delian Slavov
Morales: Liubomir Petkov
Dankayro: Teodoro Petkoff
Remendado: Ivailo Iovcev
Fraschini: Janica Nesheva
Mercedes: Gergana Rusekova

Dirijor: Ivaylo Krinchev
Director: Ognyan Draganov
Director artistic: Maria Trendafilova
Dirijor cor: Mladen Stanev

Coproductie Opera de Stat din Burgas si Opera de Stat din Stara Zagora

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

21-07: Fuckyou
FUCK ... [ continuare ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-06: Bî bî bilanț bilanț iunie 2019. Vedeta intercontinentală
Mai rar fac bilanțuri lunare, dar iunie 2019 cred că merită o atenție specială. Aceasta pentru că am reuşit - sau Aida a reuşit! - să văd / vedem câteva spectacole extraordinare! Le voi enumera pe toate, cu precizarea că voi reven ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

22-03: La tița perduta. Aida la Traviata. Craiova e pe hartă :-)
"Veniți şi cu Aida ?"
Sunt surprins, așa că zic, după o mică pauză, “Da, dacă ne lăsați să intrăm cu ea ..."
"Daaa! Cum să nu ? Vrem să fim pe hartă!" :-)
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-02: Aida 2017, Verona 7. Lanternele pe Aida
In 2016 am scris că "Aida", versiunea 1913, montată de Arena di Verona, este Aida perfecta. În acea calatorie, facută pentru a vedea "Aida" la Verona si "Nabucco" la Roma, am “proiectat-o” pe fetitza mea, care a venit pe lume la termen, după 9 luni, ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

18-01: Rigoletto la Mantova di Verona
Mantova este un orasel cu vreo 400.000 de locuitori, aflat cam la vreo 45 de kilometri la sud de Verona. Acolo isi are "sediul" Ducele de Mantova, personaj principal in opera "Rigoletto" de Giuseppe Verdi. Marturisesc ca nu mi-am propus sa il vizitez ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site