Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Opera Vox
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Xx Xx
Xxx Xxx

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
ChinaRail 2015
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2013
OperaRail 2012
OperaRail 2019
Artisti români Artisti români
Leontina Văduva
Teodor Ilincai
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
London Royal Opera House
Munchen Bayerische StaatsOper
Arena din Verona
Budapesta Opera
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Teatro Alla Scala Milano
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House
Xxx Xxx
Hedeland Opera
Xx Xx
Hedeland Opera

Detalii stire 2196

Mennyei Aida la Teatrul Erkel din Budapesta

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2016 ]
[ Subcategorie II Budapesta Opera ]
[ : 2016-02-27 ]
[ Din localitatea Budapesta ]
[ Tara Ungaria ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=75&nume_categ=budapesta---aida ]

Mennyei Aida la Teatrul Erkel din Budapesta

 2196 Erkel Shínház este, practic, o a doua clădire a Operei din Budapesta. Clădirea se află la 5 minute de mers pe jos de Keleti pályaudvar - Gara de Est, de unde pleacă majoritatea trenurilor spre România, asa ca are amplasament foarte bun in cazul in care spectacolul se termină târziu si trebuie să prinzi ultimul tren spre Bucuresti. :-) Se poate ajunge acolo si cu metroul, o statie de la Keleti pe linia M4, dar cine merge cu metroul când e vorba de doar 5 minute de mers pe jos? ;-) Se află lângă un parc, aspectul exterior este alb, impunător, dar fatada nu este îndreptată spre parc, ci spre o parcare si mai multe blocuri de locuinte.

Interiorul e si el mare, dar cam rudimentar, aspectul general e de teatru de sat. Are 1800 de locuri, distribuite la parter plus la un balcon de la jumătate in spate, ambele mari. Scaunele sunt de culoare bleu-cenusiu, fiind încadrate de pereti maro. In fatza scenei, tavanul "face" un acoperis foarte lat din lemn, completat se pe laterale. Exista trei foaiere, câte unul pe fiecare nivel - balconul, fiind foarte mare, are două, unul la bază, celălalt sus.


Montarea a fost clasico-modernă. In spate, zidul turcoaz-inchis cu figuri egiptene e precedat de trei rânduri de trepte pe toata lungimea lui. Prin fatză trece un car cu un aruncator de pietre, iar unu` fuge dupa el si îi face poze! Pe zid sunt reliefate forme de serpi, capre, capete de lupi si de tauri, luminate discret din spate. Un grup de persoane este aliniat la zid si executat cu mitraliere de un alt grup rival.

Marele Preot e in negru si are o coroana aurie, Radames e mare si gras - doi la pret de unu` :D - dar cânta bine, are o voce plina. N-am nimic cu el, daca vrea sa fie asa "plin", sa fie, dar n-am vazut in viata mea un ungur asa gras! Po urmă aflai io ca nu ierea ungur, ierea scotian! N-am vazut in viata mea un scotian asa gras! :-)

"Mennyei Aida / Te egi tunemeny"
"Celeste Aida / Forma divina"
"Cereasca Aida / Forma divina"

Radames e in gri deschis, pantaloni mov foarte deschis si cizme negre. Alti 4 preoti in negru cu auriu se preumbla pe scena. Amneris e in rochie neagra cu dungi aurii subtiri si la mare distanta intre ele, centura aurie lata, mantie neagra.

"Zavarba jott! " - "El se zavarba... aaa... El se turba... turbură! " :-)

Aida e tot in rochie neagra, dar are bratari aurii late si cercei triunghiulari mari tot aurii, ca toate sclavele care se respecta si merg la Budapest mall in weekend si in sarbatorile legale. Si e mai scunda cu un cap decât Amneris, asa ca par si mai mari cerceii ăia.

"Gyoztesen tert vissza! " - "Ritorno vicitor! " - "Intoarce-te invingator! ”

Grupul de preoti e colorat negru cu auriu cu dungi verticale negre. Mesagerul e miner, are chiar si cască, intră si le împarte pliante preotilor si lui Radames! :-) "Vigyazot! Vigyazot! Atentiune! Atentiune! Trupele lui Miron Amonasro vin in Buda si-n Pesta să sădească panselute! Nu iesiti din casa decat daca vreti panselute pe púp! … Aaa, adica pe cocoasa! " :D

Exista si un steag mare si galben pe care il duc tot niste mineri, defilând cu el in spatele scenei. O masina cu roti de lemn ca in Fred si Barney defileaza prin fatză, urmata energic de soldati.

"Irgalmazzok, istenek, a szenvedd nek! "
"Numi pieta del mio sofrir! "
"Zei, aveti milă de suferinta mea! "


In templu, care nu beneficiază de o schimbare de decoruri, imensul Fta e preaslăvit:
"Hatalmas Phta, te eletado! "
"Imenso Pha, ti invochiamo! ”
"Imens Fta, te invocam! ”

Este adusa o fata in alb, incadrata de 6-7 insi in negru si mascati. Fata are dans-miscari de evadare, mascatii o incercuiesc si o si ridica pe brate uneori. Marele Preot are o mare sabie pe care mascatii o iau, o tin vertical si o infig in ea pe fată. Apoi Marele Preot îi dă sabia lui hatalmas (imensul) Radames, mândru nevoie mare de "vitejia" pe care a săvârsit-o. Sapte contra una, asta zic si eu curagiu si realizatiune, mon cher!


Camera lui Amneris are si ea acelasi decoruri plus trei carpete maro-crem in fatză. Dansul micilor negri este al micilor gimnaste de 12-13 ani, care ne arată tumbe, spagaturi, scheme, mai exact cam tot ce poti face dacă începi de mic (ă) acest sport, exact opusul situatiei de a fi fată de faraon si de a sta cu burta in sus la televizor cât îi ziulica de lungă, mâncând snitele de cămilă si cartofi prajiti la soarele desertului.


"Dicsőség Egyiptom! " - “Glorie all`Egitto! ” - "Glorie Egiptului! "
Corul, aflat initial in fatză, se mută in laterale si dezvaluie preotii aflati in spate. Soldatii defileaza lent, unii cu săbiile ridicate, unii schiopatează, unii sunt raniti si dusi de alti doi. O femeie din popor vine la ei sa îi oblojească. Amneris e imbracata in alta rochie neagra, aceasta de mătase, si are la piept un simbol auriu. Ii pune pe cap lui Radames o coroana si il priveste languros, mai mai sa-l topească... :D
Spre final apare si "Salvator della patria", marele Radames.

"Mitosz latok! Az, apam! " – "O, cel! Mio padre! ” - "O, cer! Tatăl meu! "
Amonasro nu difera ca imbracaminte de ceilalti prizonieri, dar la vederea lor, imi dau seama de apartenenta grupurilor de pe durata uverturii, in sensul ca etiopienii îi omorâsera cu mitraliere pe egipteni, continuarea, opera, fiind conceputa ca o razbunare a acestei actiuni a acestora din urma.
"Halld, a, kiraly! " - "Ascolta, o, re! " - "Ascultă, o, rege! "


In fatza zidului permanent din fundal sunt amplasati 9-10 stâlpi de bambus si 4-5 statui de animale, reprezentând templul lui Izisz. Amneris intra in templu, apoi Aida isi cântă dorul si temerile ca nu-si va mai vedea patria.
"Szulofoldem, nem latlák! " - "O patria mia, mai piů ti rivedrň! ” – “O, patria mea, nu te voi mai revedea! ”

"A Napataiszoros! " - “Le gole di Napata! ” - “Valea Napata! ”
"Te? Amonasro? Te? A király?" - "Tu? Amonasro? Tu? Il Re?"

"Arulok mind! " - "Traditorí tuttí! " – "Tradatori toti! ”
Spatiul are aceiasi pereti in fundal, dar au fost eliminati stâlpii si statuile. Amneris se dă de ceasul mortii, imbracamintea ei fiind in ton, rochie neagra fara maneci, esarfa neagra peste umeri si brate, dar si mica platosa aurie. Ii promite lui Radames "Hazat! Tront! Eletet! " - “E patria, e trono, e vita” - “Patria! Tronul! Viata! ”, dar scotianul e neinteresat de o tara mica din Estul Europei si o refuza.
"Nem tehetem! " - "Non posso! " - “Nu pot! ”
"I can`t! " :-)

Intra, cu spatele, cinci fete, urmate de Marele Preot si de sleahta sa de preoti. Acestia tin mâinile ca si când intre palme ar avea o minge, avand cu coatele ridicate in laterale. Radames e adus incadrat de sase soldati.
"Mentsd magad! " - "Discolpa ti! " - "Disculpă-te! "
"Meghalok! " - "Mi sento morir! " – "Simt că mor! ”

Radamesul maghiaro-scotian e dărâmat psihic de verdict, nu e deloc curajos! Un contrast nepotrivit cu atitudinea lui de "Hallgat! " - "El tace! " avută pe durata procesului.
"O arulo! Halál vár rá! " - "E traditor! Mora! Mora! " - "E tradator! Sa moara! ”
Preotii se aseaza in linii paralele si ies ordonat in aplauzele ritmate ale spectatorilor!


"La fatal pietra sopra me si chiuse!
Non rivedra piu Aida! "
"O kőlap bezarult felettem!
Nem latni tobbe Aida! "
“Piatra fatala s-a-nchis deasupra mea!
N-o voi revedea pe Aida! ”

"Bucsuzom! " - "Adio! "

Aplauze sacadate. O particularitate interesanta sau ciudata a publicului maghiar, pe care am remarcat-o si la alte spectacole. Dupa câteva secunde de aplauze sa le zic normale, disparate, spectatorii isi "regleaza" ritmul si aplaudă toti in aceeasi cadentză, ca la Congresul Paispe!
Congresul al 14-lea al Partidului Faraonist Egiptean, desigur. :-)


Distributia:
Faraonul: István Kovács
Amneris: Ildikó Komlósi
Aida: Radostina Nikolaeva
Radames: Stuart Neill
Ramfis: András Palerdi
Amonasro: Michele Kalmandy

Dirijor: István Dénes
Regizor: János Mohácsi
Designer: Zsolt Khell
Costume: Kriszta Remete
Coreograf: Johanna Bodor
Dramaturg: Enikő Perczel

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

13-11: Xx
Xx ... [ continuare ]
[ Autor Xxx ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

21-10: MiniCarmen suomi la Helsinki. De la operă la vapor!
Finlanda este supranumitã țara celor 1000 de lacuri, motivul fiind unul simplu: are multe lacuri, probabil vreo o mie. :-) Se aflã în nordul Europei, fiind vecinã cu Suedia, Norvegia şi Rusia, dar nu face parte din Scandinavia, aşa cum e tenta ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-06: B� b� bilanț bilanț iunie 2019. Vedeta intercontinental�
Mai rar fac bilanțuri lunare, dar iunie 2019 cred c� merit� o atenție special�. Aceasta pentru c� am reuşit - sau Aida a reuşit! - s� v�d / vedem c�teva spectacole extraordinare! Le voi enumera pe toate, cu precizarea c� voi reven ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

22-03: La tița perduta. Aida la Traviata. Craiova e pe hartă :-)
"Veniți şi cu Aida ?"
Sunt surprins, așa că zic, după o mică pauză, “Da, dacă ne lăsați să intrăm cu ea ..."
"Daaa! Cum să nu ? Vrem să fim pe hartă!" :-)
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

12-01: Bilant 2018. Aida intră în scenă!
Am intrat în ianuarie 2019, deci e timpul pentru bilantul anului 2018, care cred că va fi unul mic, nici nu prea voiam să îl fac. Aceasta si pentru că nu am multe de scris, călătoriile au trecut în plan secund de când s-a născut, în 2017, fetița ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site