Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Opera Vox
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
ChinaRail 2015
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2013
OperaRail 2012
OperaRail 2019
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
Artisti români Artisti români
Leontina Văduva
Teodor Ilincai
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Budapesta Opera
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Munchen Bayerische StaatsOper
Arena din Verona
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Detalii stire 2036

Traviata Carlo San Cento. Mio pulman di Napoli

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2015 ]
[ : 2016-02-13 ]
[ Din localitatea Napoli ]
[ Tara Italia ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=56&nume_categ=napoli---traviata ]

Traviata Carlo San Cento. Mio pulman di Napoli

 2036 Belgrad, 12 martie 2011, "Lacul lebedelor". Acela a fost primul spectacol pe care l-am vazut in strainatate. Imi aduc aminte bine emotiile pe care le-am avut deoarece... eram acolo! Pur si simplu doar atât!
Southampton, 26 martie 2011, "Trubadurul". Prima operă pe care am vazut-o in strainatate. Alte emotii din acelasi motiv.
Londra, Royal Opera House, 30, apoi 31 martie 2011, "Aida", apoi iar "Lacul lebedelor"!
Un început tare, cu 4 spectacole în aceeasi lună, dintre care 3 in Anglia, dintre care doua la Opera Regala din Londra! Continuarea n-a fost asa, în acel an mai fiind prezent la doar un singur spectacol in strainatate, e adevarat, unul mare si care avea sa devina si favoritul meu ca montare, "Aida" la Arena din Verona, 31 august 2011.

Napoli, 11 noiembrie 2015, "Traviata". Al 100-lea pentru mine de opera sau balet in strainatate!
Putina nimereala, intentie mai multa, practic am ales sa "împlinesc" aceasta cifra la Real Teatro San Carlo di Napoli, unul dintre cele mai vechi teatre de opera din lume si unul dintre cele mai frumoase dintre cele 111 pe care le-am vazut (iar in 80 dintre acestea am vazut si spectacol/e.)


Spre deosebire de obiceiul italian de a intârzia câteva minute, dar la "San Carlo" nu e asa, spectacolul incepe fix la ora programata. In timpul uverturii este proiectat mare, pe o pânză pe post de cortina, chipul Violettei, care are păr roscat-inchis, rochie rosie si buzele incondeiate tot rosu destul de evident. La final, Violeta e in semiîntuneric in centrul-fatză al scenei. Scena e clasica, peretii sunt grena-roz cu modele de culoare argintie, avand coloane auriu-mustar usor iesite din linia zidurilor. Sus de tot sunt tablouri, câte trei în partea de sus a fiecarui perete, format peisaj cu inaltimea mica si lungimea dubla sau tripla. Sunt câteva canapele rosii, iar pe jos pare a fi marmura. Violeta are o rochie de catifea rosu-inchis, iar pe dedesupt se vede ceva alb. Alfredo e in costum clasic negru cu papion. Barbatii sunt la frac, iar femeile au rochii de seara pompoase, dar nu in culori tipatoare.

"Un di... felice... eterea"
Violeta si Alfredo se saruta dupa arie.

"Prendete questo fiore! " - "Ia aceasta floare! "
O parte din muzica se aude din culise, orchestra in fatză completand doar.

Exista ecran pe care sunt afisate cuvintele in italiana, nemaifiind situatia de acum 20 de ani (pe care mi-a descris-o un amic), adica spectatorii sa stea cu lanternutele chiorâs pe libret, urmărind ce se cântă.

"Sempre libera! "
Violeta ia cateva bancnote si le arunca in aer. Apoi isi da rochia jos si rămâne intr-un fel de camasa de noapte alba, pe sub care se vad portjartierele negre, aducând aminte de "profesia" ei trecuta in "cartea de muncă".


Vila de la tară are un aspect usor ciudat. In stânga, o canapea. In centru, o măsută si un taburet. In dreapta, o poarta mare, ca de intrare intr-un castel, alcatuita din doi stâlpi laterali care par zid, intre care se afla doua porti din gratii negre verticale. In spate, trei trepte lungi, cam cât toată scena, apoi un spatiu, apoi un zid inalt de 4-5 metri, undeva in centru existand o insula din frunze de iedera. Dupa zid, doi plopi inalti, al căror vârf se pierde in partea de scena invizibila pentru spectatori. Iar deasupra (! ), doua pânze lungi, paralele, care arată ca niste cearceafuri, tin loc de acoperis.

Violeta e in haine de casa care par de mătase, halat maro peste furoul alb-crem. Anina, rochie neagra de femeie in casa, incheiata pana la gat. Germont e in costum negru tot, doar gulerul alb face nota diferita.


Balul Florei incepe fara pauza intre acte. In dreapta a rămas din actul precedent poarta cu stâlpi din zid si gratii intre ei! Au disparut pânzele-acoperis si zidul din spate, locul acestuia fiind luat de scari multe, care urca mult in spate, dând usor senzatia ca nu se mai termina. Sunt cateva mese albe răspândite pe scenă, fiecare cu 5-6 scaune albe in jur. Ulterior, pentru jocul de carti, este adusa o alta masa alba si lunga.

Zingarelele sunt in rosu cu negru, dansatoarele au rochii spaniole flamenco, toreadorii sunt imbracati traditional, iar unul are o masca mare cap negru de taur, dar nu sta singura, o tine cu mâinile. La finalul povestirii al carei rol principal il are, "taurul" e in centrul scenei, iar toreadorii in jurul lui, cu mâinile intinse spre el ca niste sulite.

Violeta are un văl negru si o rochie lunga, neagra, de mătase, cu dantele si anchior mare in V. Se cearta cu Alfredo, dar petrecaretii intra in scena in jurul lor unul câte unul inainte de a fi chemati de tânărul Germont. Când este apostrofat, Alfredo îi dirijează ironic câteva secunde pe petrecareti, schimbându-si atitudinea la interventia vocală a tatălui său. Acesta o "protejează" pe Violeta, punându-i pe umeri o haină neagră.
La finalul actului, Violeta urcă încet pe scări, plecând simbolic cu spatele la public, petrecere si lume.


Ultima parte a fost cea mai simplă si cea mai interesantă. Intreaga scenă e in intuneric, mai putin patul din centrul ei, in care zace Violeta. In timpul miniuverturii actului patru - pardon! al intermezzo-ului de la inceputul actului al patrulea :-) -, in stânga, la câtiva metri de pat, se aprinde o lumina proiectată din tavan, iar in rotundul ei paseste un cuplu care face cativa pasi, apoi se intoarce si dispare in spate in intuneric, dispărând apoi si lumina. Aproximativ aceeasi scena are loc in cealalta parte a patului Violetei. Apoi alt reflector tot in dreapta, diferenta fiind ca bărbatul din cuplu tine in mâini capul de taur si râde.

Se termina muzica, e liniste, Violeta se intinde sa ia ceva de pe noptiera, îi este prea greu si renunta. Anina, doctorul, Alfredo si tatăl său sunt toti in negru, in vizibil contrast cu albul cămăsii de noapte albe a Violetei, a lenjeriei albe a patului si a luminii albe care o înconjoara. La final puterile ei "renasc", ea se dă jos din pat, se duce la fiecare si le prinde mâinile, entuziasmată de puterile-i revenite, apoi se prăbuseste moartă în fatza tuturor.


Montarea a fost clasica, miscarile scenice la fel, asa ca nu prea am avut prea multe de zis. E un avantaj in montarile moderne, la ele te poti mira, strâmba, le poti lăuda sau critica. :-) Despre voci iarăsi nu am ce spune, fiind de calitatea asteptată la un teatru de operă cu un asemenea prestigiu. Nu s-a fluierat, nu s-a huiduit, singurul eveniment notabil, si acela personal, petrecându-se dupa spectacol. Am plecat repede de la operă pentru a prinde trenul. Aveam doar vreo 20 de minute la dispozitie, gara fiind la o oră de mers pe jos, deci trebuia musai autobuz, pulman, asa cum îi zic italienii, cam ciudat după părerea mea. (Desigur ca exista o poveste de ce zic asa, dar "pulman" tot suna aiurea in italiana.) Acesta întârzia să apară, dar în statie si-a făcut aparitia un autobuz expres, cu traseu de la si spre aeroport, care s-a oprit, fiind la cap de linie. Am mers la sofer pentru a-l întreba când vine autobuzul local spre gară, dar nu stia. M-a văzut tensionat, cu ochii pe ceas, învârtindu-mă în statie de colo-colo si m-a întrebat la cât am tren. I-am zis, deja mai erau doar vreo 11 minute, asa că... mi-a zis să mă urc în autobuzul lui si... m-a dus val-vârtej la gară!!! Am vrut sa platesc bilet, dar n-a vrut să-mi ia bani (! ), asa că i-am lăsat ca amintire un magnet si un cd cu România, pe care le am cu mine... pentru situatiile când mai închiriez câte un autocar (Porthcurno), autobuz (Napoli), automobil (Busseto), ceva! :-)
Continuând o idee din articolul despre "Teatro San Carlo", si acesta este Napoli!


Distributia:
Violetta Valéry: Cinzia Forte
Flora Bervoix: Anastasia Pirogova
Annina: Michela Antenucci
Alfredo Germont: Merunas Vitulskis
Giorgio Germont: Marco Caria
Gastone: Massimiliano Chiarolla
Baron Douphol: Fernando Piqueras
Doctor Grenvil: Francesco Musinu

Dirijor: Maurizio Agostini
Dirijor cor: Marco Faelli
Regia: Ferzan Ozpetek
Colaborator regie: Marina Bianchi
Scenariu: Dante Ferretti
Asistent scenariu: Leila Fteita
Costume: Alessandro Lai

Nota actuala: 9.8 (din 5 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

21-10: MiniCarmen suomi la Helsinki. De la operă la vapor!
Finlanda este supranumitã țara celor 1000 de lacuri, motivul fiind unul simplu: are multe lacuri, probabil vreo o mie. :-) Se aflã în nordul Europei, fiind vecinã cu Suedia, Norvegia şi Rusia, dar nu face parte din Scandinavia, aşa cum e tenta ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-06: B� b� bilanț bilanț iunie 2019. Vedeta intercontinental�
Mai rar fac bilanțuri lunare, dar iunie 2019 cred c� merit� o atenție special�. Aceasta pentru c� am reuşit - sau Aida a reuşit! - s� v�d / vedem c�teva spectacole extraordinare! Le voi enumera pe toate, cu precizarea c� voi reven ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

22-03: La tița perduta. Aida la Traviata. Craiova e pe hartă :-)
"Veniți şi cu Aida ?"
Sunt surprins, așa că zic, după o mică pauză, “Da, dacă ne lăsați să intrăm cu ea ..."
"Daaa! Cum să nu ? Vrem să fim pe hartă!" :-)
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

12-01: Bilant 2018. Aida intră în scenă!
Am intrat în ianuarie 2019, deci e timpul pentru bilantul anului 2018, care cred că va fi unul mic, nici nu prea voiam să îl fac. Aceasta si pentru că nu am multe de scris, călătoriile au trecut în plan secund de când s-a născut, în 2017, fetița ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-12-2018: Aida la "Aida". Burgas la Veliko Trnovo
Urm�nd o traditie pe care o astept zadarnic in Rom�nia, la Cetatea Tzarevetz din Veliko Trnovo, fosta capital� a Bulgariei in secolele 12-14, sunt organizate spectacole de oper� de c�tre diferite teatre de oper� din tzara vecin�. Operel ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site