OperaRail 2017 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2014 OperaRail 2024 OperaRail 2023 OperaRail 2022 OperaRail 2021 OperaRail 2015 OperaRail 2013 OperaRail 2020 OperaRail 2012 OperaRail 2019 OperaRail 2018 Teodor Ilincai Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Cristian Mihăilescu Angela Gheorghiu Leontina Văduva Ionut Pascu Oslo Operaen Budapesta Opera Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Munchen Bayerische StaatsOper Teatro dell Opera di Roma Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Ruse Opera Sofia Opera House |
TzevAida la VeronArena
[ Autor Adrian Trasca ] [ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=46&nume_categ=verona---aida-2015 ] Am vazut "Aida" la Verona. Asa ceva nu mai e o noutate, e deja a 7-a oara cand fac asta, 5 ani consecutivi cu acesta. Noutatea e ca aceasta este a 3-a versiune pe care o vad la Verona!
Prima, cea mai frumoasa, "Aida perfecta" e un titlu care i s-ar potrivi, este versiunea clasica egipteana realizata strict "ca la carte" si este exact cum trebuie sa fie "Aida". Pe aceasta am vazut-o de 5 ori si nu m-am saturat de ea, as revedea-o iar, si iar, si iar... :-) (In 2012, an in care am fost la toate operele Festivalului de la Arena din Verona, am vazut-o de 3 ori, acelasi spectacol la cateva zile diferenta! ) In plus, consider aceasta ca fiind cea mai buna "Aida" dintre toate pe care le-am vazut: Bucuresti, Verona, Londra, Zurich, Plevna :-) etc.
(Am vazut de 6 ori versiunea perfecta! Cele 5 la Verona plus o data, in format 3D, la un cinematograf din Bucuresti! )
A doua versiune, "Aida constructoare", a fost versiunea care mi-a placut cel mai putin, un modernism cu multe nonsensuri sau hai sa le zicem neintelesuri pentru mine. Este, de altfel, singura montare care nu mi-a placut dintre cele 17 spectacole pe care le-am vazut la Arena din Verona.
(Asa cum am mai scris, Operele la care ma simt acasa sunt Bucuresti, Brasov, Craiova si... Arena din Verona. ;-) )
A treia, aceasta, a fost interesanta, as revedea-o, dar numai daca as fi in zona, nu venind special de la Bucuresti, de exemplu.
Montarea a fost o imbinare de traditional cu modern, o incercare de a epata, asa cum ma asteptam stiind stilul regizorului, cunoscutul Franco Zeffirelli. Ce spun acum nu e o critica, Zeffirelli si-a facut numele mare pe care il are prin idei interesante, dar unele incercari de a face lucrurile altfel pierd din sufletul dorit sau traditional al operei. Dar, desigur, pe de alta parte, daca facea o montare tot pur traditionala, de ce ar mai fi avut Arena nevoie de el? ;-)
Atmosfera de la Arena a fost cea cunoscuta si despre care am mai scris, dar am s-o redescriu, ca-mi face placere. :-)
Inainte de spectacol, multi spectatori de la tribune aprind lumânari si zona respectiva, acel U urias facut de tribune, arata ca o ploaie de luminite. In stanga sus (din locul in care am atat eu) se vede cea mai inalta portiune din zid ramasa in picioare, patru arcade luminate crem. (Arena nu a tinut cont de sugestia mea, si anume sa scrie cu lumini numele operei din seara respectiva pe acele arcade si/sau mare peste tribune si/sau in spatele scenei. Am trimis la Arena un email foarte entuziast dupa ce am fost prima oara acolo. :-) )
Ce am remarcat acum a fost lipsa traducerii in alte limbi sau afisarea macar a cuvintelor in italiana. Desigur ca acestea au lipsit si cand am fost datile trecute, dar acum, dupa ce am vazut mai multe opere in Italia si am vazut ca de obicei se afiseaza libretul chiar in italiana, absenta afisarii mi-a iesit imediat in evidenta acum.
O piramida uriasa in centru, plasata cu baza mai sus cu cativa metri fata de scena. Piramida... e formata din tevi aurii dispuse lipite paralel orizontal. In stanga, 3 sfincsi egipteni mari, in dreapta, simetric, alti 3. In spatele lor, la mica distanta, doua statui mari de zeitati egiptene, iar la distanta mai mare, alte grupuri perechi a cate 4 sfincsi mai mici fiecare.
Costumele sunt egiptene, dar cu iz modern. Auriu, alb, maro deschis, putin lucioase. Radames poarta o mantie maro deschis, la fel platosa, o fusta cu brâu auriu, cordeluta cu coada la spate. Amneris e in bleu usor lucios, putin alb si coroana mica aurie. Aida intr-o rochie rosu inchis usor asemanatoare cu un sac. E bruneta si vopsita pe fatza sa arate a negresa. (Artista e japoneza, până acum nu stiu sa fii aparut africani japonezi. :-) )
La inceput scena s-a umplut cu figuranti care au iesit dupa scurt timp. "Celeste Aida" - doi sfincsi, cei din mijloc din grupurile de trei, sunt impinsi in fatza si luminati putin mai tare.
La finalul ariei, piramida se invarteste in jurul propriei axe verticale, acum spre public e o fatada cu doua usi mari care se deschid, iar de acolo apar Faraonul, Marele Preot si ai lui. Acestia au costume bleu, iar cativa argintiu sau maro deschis. In fatza tuturor a aparut un rând de arcasi.
Templul. Din piramida iese o statuie uriasa a unui faraon, in stanga si in dreapta doua statuete egiptene mici. Vestalele sunt in negru usor transparent, ulterior apar altele in crem maro deschis si in centru una in rosu. Fetelor li se vad coapsele si fesele prin panza transparenta, dar nu se plange nimeni. :-) Corul se aude din interiorul piramidei.
La pauza, in fatza scenei in laterale, dar si afara, langa Arena, se serveste sampanie in pahare de sticla (acum vreo doi ani erau de plastic) personalizate cu anul in care ne aflam. De asemenea, acelasi procedeu de anuntare al apropierii reinceperii operei, o femeie costumata in stilul montarii spectacolului vine in centrul scenei si bate prograsiv, intai incet, intr-un gong mare.
Dupa pauza, in stânga, apare Luna! Punctuala, stia ca se apropie Marsul Triumfal. :-)
Cuibul lui Amneris, cinci pânze dreptunghiulare verticale bleu inchid spatiul. Tot in bleu e si Amneris, si suita ei, cateva fete fiind intr-un alb lucios. In fatza, doi lupi egipteni cu urechi mari. Micii negri sunt mari :-) , au costume maro pe corp, vopsiti maro pe fatza, salvari (iar negresele fuste) crem deschis.
La Marsul Triumfal, culorile costumelor se combina la nivel mare. Un rand rosu de soldati, in fatza lor, la oarecare distanta, un rand bleu de fete, alt rand rosu de soldati, apoi un rand crem de popor. In stanga si in dreapta scenei - reamintesc ca scena Arenei din Verona e cea mai mare din lume, deci asta inseamna undeva la mare distanta de centru - se afla doua coruri de 40-50 de persoane fiecare. Din piramida e iesit un Tutankhamon mare, iar in stanga sus regizorul a amplasat Luna. :-) Arcasi, trompetisti, dans negrii pe instrumentalul de dupa, cateva fete in portocaliu sau rosu, ce mai, o desfasurare de forte pe masura renumelui si potentialului Arenei din Verona.
Actul al treilea. Nilul e reprezentat de 10-12 fete in alb, care danseaza lent in fatza piramidei de tzevi. Amneris are valul tot alb, dar rochia bleumarin. Ma asteptam sa intre in piramida de tevi, dar iese cu suita prin deapta. Aida e si ea schimbata, bleu-violet, dar orice ar fi, tevile predomina scena.
Amonasro incearca sa o omoare pe Amneris scotând o sabie lată cât casa! Momentul e ca mai peste tot, adica destul de previzibil montat.
"Sacerdoooote, ioooo reeeestoooo a teee! "
In fata piramidei e amplasata statuia unui faraon. Preotii, in negru, sunt in spatele costructiei de tevi, intra si se aseaza pe doua randuri. E momentul procesului, desigur. Corul e in piramida, de unde se vede si o lumina portocalie. La baza piramidei, acolo unde e Amneris, e o lumina turcoaz. Sus, intre cele doua randuri de preoti, e un rand de masculi care au aripi pe care le tin in sus pe care le lasă in jos la unison când preotii dau verdictul.
"Traditooor! "
Radames e adus in fatza piramidei si a scenei de doi soldati care inchid usile de tevi dupa ei cand pleaca. Aida e intr-o parte, ascunsa. Sus, pe o scena pe un nivel mai sus, vin fete cu lumânări. Apoi Amneris.
"Paaaaace! "
Poate suna a lauda ca am 5 ani consecutivi de prezenta la Arena din Verona, dar acum doi ani am cunoscut un japonez care venea la Festival anual... din 1987! Faceti dumneavoastra calculul de ani si distantă, eu nu vreau, că pic in depresie. :-)
A, da, si tot japonezul avea bilet de 187 de euro... I l-am cerut si eu putin, ca, luându-mă după Arghezi, ... să-l pipăi si să urlu "Este! " :-) ) )
Distributia:
Aida: Hui He
Amneris: Ildikó Komlósi
Radamès: Dario Di Vietri
Amonasro: Alberto Mastromarino
Regia: Franco Zeffirelli
Costume: Anna Anni
Coregrafia: Renato Zanella |
Nota actuala: 9.33 (din 3 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul! În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
08-03: British Figaro la ENO ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.
ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor Târgu Jiu, 9 mai 2021
Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe! Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot! Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|