"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opere din Romania Opere din Romania
Opere din străinătate Opere din străinătate
Artisti români Artisti români
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Bancuri muzicale și întâmplări haioase :-) Bancuri muzicale și întâmplări haioase :-)

Stiri alte categorii
Opere din Romania Opere din Romania
Opera Națională București
Opera Comică pentru Copii București
Teatrul Național de Operetă și Muzical București
Opera Română Craiova
Opera din Brașov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Națională Română Iași
Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Națională Română Timișoara
Teatrul Național de Operă și Operetă din Galați
Opera Maghiară din Cluj-Napoca
Teatrul Național de Operă și Balet Chișinău
Teatrul de Balet Sibiu
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Muzical Ambasadorii București
Teatrul "Stela Popescu" București
Opera Vox Cluj-Napoca
Festivalul Internațional "George Enescu" București
Teatrul "Acting Dream" București
Theater du Soleil Entertainment
Grand Cinema Digiplex Băneasa
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase" București
Opere din străinătate Opere din străinătate
Arena din Verona
Budapesta Opera
Hedeland Opera
London English National Opera
London Royal Opera House
Milano Teatro alla Scala
Munchen Bayerische StaatsOper
New York Metropolitan Opera
Oslo Operaen
Roma Teatro dell Opera
Ruse Drjavna Opera
Sofia Opera House
Stockholm Royal Swedish Opera
Torre del Lago Puccini
Varna Opera House
Viena StaatsOper
Viena VolksOper
Artisti români Artisti români
Alina Cojocaru
Angela Gheorghiu
Cristian Mihăilescu
Elena Moșuc
Felicia Filip
Haricleea Darclee
Ionuț Pascu
Leontina Văduva
Lucian Petrean
Ludovic Spiess
Teodor Ilincăi
Stiri teatru Stiri teatru
Teatru la cinema
Spectacole de operă Spectacole de operă
Adriana Lecouvreur
Aida
Asa fac toate (Cosi fan tutte)
Boema
Bărbierul din Sevilia
Carmen
Cavalleria rusticana și Paiațe
Clemența lui Tito
Don Giovanni
Don Pasquale
Elixirul dragostei
Flautul fermecat
Freischutz
Germanicul (Il Germanico)
Gianni Schicchi
Idomeneo, Regele Cretei
MacBeth
Madama Butterfly
Manon Lescaut
Mikado
Nabucco
Nunta lui Figaro
Orfeu în infern
Paiațe
Peer Gynt
Rapirea din Serai
Rigoletto
Romeo și Julieta de Charles Gounod
Samson și Dalila
Simone Boccanerra
Tosca
Traviata
Tripticul (Il trittico)
Trubadurul (Il trovatore)
Turandot
Werther
Spectacole de opereta si muzical Spectacole de opereta si muzical
Cartea junglei
Doctor Jivago
Țara surâsului
Femeia, eterna poveste
Frozen
Frumoasa și Bestia
Liliacul
Logodnicul din lună
My Fair Lady
Rebecca
Sânge vienez
Silvia
Sunetul muzicii
Vaduva veselă
Zaraza
Spectacole de balet Spectacole de balet
Corsarul
Don Quijote
Frumoasa din Padurea Adormita
Giselle
Lacul lebedelor
Medea
Spargatorul de nuci
Zorba grecul
Concerte de muzica simfonica Concerte de muzica simfonica
Anotimpurile de Vivaldi
Recviem de Mozart
Recviem de Verdi
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Ateneul Popular Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul "Ariel" Râmnicu Vâlcea
Teatre Republica Moldova Teatre Republica Moldova
Teatrul "B. P. Hasdeu" din Cahul
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul "Tudor Vianu" Giurgiu
Teatrul Alexandru Davila Pitești
Teatre Banat, Crișana, Maramureș Teatre Banat, Crișana, Maramureș
Teatrul Clasic "Ioan Slavici" din Arad
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Colibri Craiova
Teatre Dobrogea Teatre Dobrogea
Teatrul Căluțul de mare Constanța
Teatrul de Stat din Constanța
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Dramatic "Fani Tardini" Galați
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Dramatic "Ion D. Sîrbu" Petroșani
Teatre București Teatre București
Teatrul Elisabeta București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Elvira Godeanu Târgu-Jiu
Teatre București Teatre București
Teatrul Excelsior București.
Teatrul Țăndărică București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Gulliver Galați
Teatre București Teatre București
Teatrul Ion Creangă București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Municipal Drobeta Turnu Severin
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Municipal Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatre Republica Moldova Teatre Republica Moldova
Teatrul Național "Mihai Eminescu" din Chișinău
Teatrul Național ”Satiricus Ion Luca Caragiale” Chișinău
Teatre București Teatre București
Teatrul Național București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Național Caracal
Teatrul Național Craiova
Teatre București Teatre București
Teatrul Național pentru Copii Abracadabra București
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu
Teatrul Național Târgu-Mureș
Teatre Banat, Crișana, Maramureș Teatre Banat, Crișana, Maramureș
Teatrul Național Timișoara
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Național Vasile Alecsandri Iași
Teatre București Teatre București
Teatrul Nottara București
Teatrul Odeon București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul pentru copii și tineret "Luceafărul" Iași
Teatre Republica Moldova Teatre Republica Moldova
Teatrul Republican de Păpuși „Licurici” Chișinău
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Sică Alexandrescu Brașov
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Tineretului Piatra Neamț
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Toma Caragiu Ploiești
Teatrul Tony Bulandra Târgoviște
Teatre București Teatre București
UNATC
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Casa de Cultură "Amza Pellea" Băilești

Bărbierul din Cluj-Napoca. Tulai, Doamnie, de băr-bier!

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2015 ]
[ Subcategorie II Opera Nationala Română Cluj-Napoca ]
[ Subcategorie III RomaniaRail 2015 ]
[ Subcategorie IV Bărbierul din Sevilia ]
[ Data articol: 2015-06-14 ]
[ Din localitatea Cluj Napoca ]
[ Tara România ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=38&nume_categ=cluj-napoca---barbierul-din-sevilia ]

Bărbierul din Cluj-Napoca. Tulai, Doamnie, de băr-bier!

 1806 Nu-i frumos sa incepi un articol cu o injuratura si inca din titlu, dar aceasta parca merge. Are o culoare locala dragalasa, ardeleneasca, la fel ca si alte "ingrediente" de prin partea locului care dau savoare prezentei acolo, fie si a uneia scurte (sau tocmai a unei vizite scurte), cum ar fi "No! ", "Servus! ", "Buna diminiatza! ", palinca, slana ardelenească si "Faină îi donshoara ceia! " :-)

"No, ham! "
Asa latra câinii in Ardeal! :-)
Asta o stie oricine a stat de vorba cu un câine ardelean fatza in fatza, la telefon sau pe messenger. :-)
Desigur, exista variantele similare "No, miau! ", "No, muuu! ", "No, iha! ", "No, ga, ga! ", "No, mac, mac! " si "No, trage, bă, boule, odată la poartă! " :-)

No, departe-i Cluju`?
Cica un ardelean la o margine de drum face autostopul. O caruta opreste, omu` se urca si intreaba "No, departe-i Cluju`?"
"Ba! ", zice ălalalt, tot ardelean si el.
Omu` se aseaza bine in caruta si adoarme. Dupa vreo patru ore se trezeste si intreaba iar: "No, departe-i Cluju`?"
"Amu-i departe! ", îi raspunde ălalalt. :-)

No, departe-i Cluju`?
Apăi, vă zîc io că-i departe! Mai ales daca te mănâncă pielea, asa cum m-o mâncat pe mine deunăzi.
Vazusem pe internet ca la Craiova e "Rigoletto". Urma apoi la Cluj meciul de handbal feminin România-Serbia pentru calificarea la Mondiale si am zis "Ia, să fac io un circuit! " No, păi, sa ajungi cu trenuri de la Craiova la Cluj-Napoca e o adevarata aventura. E adevarat, e un tren direct care pleaca la 8 seara din Craiova, dar ce sa faci in Cluj la 4 dimineata, cand ajungi? Apoi, nu tot ce zboara se mananca, adica nu toate trenurile afisate circula! Era unul de legatura Timisoara - Targu Mures bunicel ca ore, dar care, din cauza unor lucrari la linii, nu circula.
Asa ca am ajuns in Simeria la 8 dimineata (plecat din Craiova noaptea pe la 3), urmatorul tren spre Cluj fiind nu cel de legatura despre care am zis mai sus, ci altul abia... la ora 12!
Dar si faza asta are avantajele ei! Intr-o situatie similara cu un an in urma, o casierita de la gara mi-a recomandat sa vizitez... ceea ce denumesc de atunci "un colt de rai": Parcul Dendrologic din Simeria! Aflat la doar 15 minute de mers pe jos de la gara, parcul e o frumusete, cu mici lacuri, nuferi, arbori inalti si grosi, multa verdeata, iar la marginea lui trece Muresul... in care facui si o baie, fireste. ;-)

Asa ca au zburat repede cele 4 ore dintre trenuri, ba chiar mi-a parut rau ca s-au terminat. Urmatoarele 5 ore insa... au fost un puternic test de rezistenta. Doua trenuri regionale jegoase, caniculare si fara wireless :-) fac legatura dintre Simeria si Cluj-Napoca, viteza de mers "sfidand" uneori gravitatia, cu cei 5 (cinci) km la ora, record pentru Formula 1 la categoria melci! Insasi media spune totul, 175 km in 5 ore (si 15 minute, de fapt), insemnand 35 km pe ora! Melcomirobolant! Mi-am adus aminte de un Sevilia-Madrid, 700 km, pe care i-am parcurs cu trenul spaniol AVE in 3 ore...
Tulai, Doamnie, de CheFeReu, cu tot cu ăl român guverneu! :-)

Dupa "doar" 14 ore pe drum, am fugit cu un taxi la noua Sala Polivalenta din Cluj-Napoca, in prezent cea mai mare si mai frumoasa din România. 7200 de spectatori au facut o atmosfera sa dai cu cushma di pământ si România s-a calificat la Mondial, ramanand singura tara din lume prezenta la toate turneele finale mondiale de handbal feminin! Iar in trecut România a devenit si Campioana Mondiala in trei randuri, precum si Vicecampioana Mondiala de alte doua ori, aceste performante fiind numai la handbal feminin! La care se adauga de la handbalul masculin alte patru titluri mondiale, e drept, cam de mult, din perioada in care eu faceam ochi.

Am ramas in oras o noapte, deoarece a doua zi era programat "Barbierul din Sevilia", care poate ajunge la Madrid in trei ore. :-) Cine spunea ca handbalul nu merge cu opera? :-)
Mai fusesem de trei ori la Opera Română din Cluj-Napoca ("Traviata" in 2005, "Aida" in 2010, "Trubadurul" in 2013 - deci toate Verdi), dar, no, nu strica un barbierit ardelenesc, asa-i? :-)

Cluj-Napoca este capitala "de facto" a Ardealului. Are aproximativ 300.000 de locuitori, influenta sa "ocupand" o mare parte din teritoriul denumit in germană "Siebenb�rgen", in traducere "Sapte cetati", una dintre acestea fiind "Napoca" romană.
(Cele 7 cetati principale medievale transilvanene sunt: Brasov, Sibiu, Medias, Sighisoara, Orastie, Cluj-Napoca si Bistrita.)

Obiectivele turistice principale ale orasului sunt Teatrul si Opera Nationala Română, Catedrala Ortodoxa si statuia lui Avram Iancu, statuia Lupoaicei, Catedrala Catolica si statuia lui Matei Corvin, Universitatea, stadionul "Ion Moina", Sala Polivalenta (ambele, proaspat construite, au un design interesant si merita vazute chiar si de catre pasionatii de turism nepasionati de sport), Gradina Botanica, Piata Mihai Viteazul, orasul vazut de sus de pe Dealul Cetatuia, Teatrul si Opera Maghiara, gara, viitoarea catedrala (aflata in constructie de peste 20 de ani! ), si, desigur, Salina de la Turda. :-)

Pe dealul Feleacului / merg carăle Iancului /
Asa spune cantecul ca era candva. Acum merg masini mici, autocare, basculante si tractoare. Si microbuzele de la Cluj la Turda si inapoi.
Am fost prima oara la Salina de la Turda prin 2008. Era foarte frumoasa, iar ca e balsam pentru plămâni este evident. Stiam ca fusese renovata, dar nu ajunsesem sa o vad dupa, asa ca am profitat ca eram in zona. Salina de la Turda e... alt colt de rai! Unul sa zicem mai neconventional, intrucat se afla la 80 de metri adancime in pământ! Spre inima Transilvaniei, cum scrie la intrare. Noutatile aduse de renovare sunt montarea unor spatii de joc (popice, ping-pong) si joaca (leagane, tobogane), dar cea mai importanta si spectaculoasa e deschiderea unui spatiu unde a fost creata o insula in mijlocul unui lac pe care... se pot inchiria barcute! Da, cu barca pe lac in mijlocul pământului! No, fain, asa-i?


Opera si Teatrul National sunt in aceeasi cladire, ca si la Timisoara si Iasi. Interesant sau... pur românesc e ca toate cele trei Opere Nationale din provincie isi impart sediile cu Teatrele Nationale, in timp ce Operele "nenationale", mai mici, ca sa zic asa, cum ar fi Brasov, Craiova, Constanta si Galati, au cladiri separate de ale teatrelor din localitate! Dupa logică, parca ar trebui sa fie invers...

Opera Nationala Româna din Cluj-Napoca se mandreste ca este primul teatru liric din România. Tot mandrie, de aceasta data pentru localitate, e faptul ca e primul oras din România si singurul din provincie cu doua Opere, intr-o alta cladire functionand Opera Maghiara din Cluj-Napoca. (In Bucuresti, de cativa ani exista Opera Nationala si Opera Comica pentru Copii.) De asemenea, Opera din Cluj este a doua cea mai mare din tara, avand 920 de locuri (un pic inghesuite, ce-i drept), dupa Opera din Bucuresti, care are 950. Are vreo 400 de locuri la parter, doua randuri de loje, deasupra carora se afla balconul. Ca amplasament, se afla in centru, vizavi de Catedrala Ortodoxa, intre ele fiind un spatiu foarte larg, in mijlocul caruia troneaza impozant statuia lui Avram Iancu.

Dintre personalitatile lirice locale, vreau sa o amintesc pe cea mai draga mie. Desi perceput mai mult ca brasovean - datorita faptului ca a debutat sub Tâmpa si a cantat multa vreme la Brasov - marele tenor Ludovic Spiess s-a nascut la Cluj, pe 13 mai 1938. De aici s-a mutat la Brasov, unde a avut norocul - si dansul, si noi - de a intra intamplator la acel spectacol a carui muzîca i-a gâdilat auzul in mod placut, facandu-l sa isi directioneze intreaga viata pe tărâmul operei.

Pentru ca vorbim de Figaro, mi se pare necesar si respectuos sa amintesc de cel mai bun bariton in acest rol, românul Nicolae Herlea. O voce de vis, o cariera stralucitoare, nu intru in detalii care se gasesc usor pe internet, vreau doar sa amintesc ca a fost in 550 de reprezentatii in rolul Figaro din aceasta opera! 550 inmultit cu 1000, rezulta ca minim 550.000 de oameni au avut sansa sa il asculte "pe viu" cantand "Largo e factotum"! Inclusiv o doamna care a stat langa mine acum, la Cluj, ceea ce ma duce cu gandul la titlul unei emisiuni tv mai vechi, "Am intalnit si români fericiti".
Eu inca nu am ajuns sa vad 500 de spectacole de opera. :-) Ma mandresc insa cu faptul ca l-am pregatit la informatica pentru bacalaureat pe nepotul domniei sale. ;-)
(Deci nu sunt critic de opera??? Nuuuu??? Nuuuu! :-) Sunt doar spectator. Observator. Privitor, programator, profesor, vizitator. Barbier, frizer, spiter, veteriner, peruchier... Hopa, intrai prea bine in rolul lui Figaro! :-) )


Ma aflu in situatia ingrata si neprevazuta de a scrie comic despre o opera comica. Si, cum am atractie spre a face totul pe dos, voi fi cat se poate de serios. :-)
De la inceput vreau sa spun ca muzica din aceasta opera mi s-a parut intotdeauna prea buna pentru o opera comica. Nu ca opera comica nu ar merita o muzica buna, dar o opera tragica parca se impregneaza altfel, mai profund, pe... corason (fie corasonu` sevilian `au ba) si la fel si ariile bune din operele respective. Si atunci da, parca muzica asta e prea buna pentru o opera comica, sunt iar de acord cu mine. :-)
Asa ca... m-am gandit la o solutie. Fac pariu pe o grebla de tuns si o frisca de barbierit :-) ca nu va trece prin cap ce... Pot da si indicii - de fapt, am dat - degeaba! Sunt sigur de mine! B-)
Imi traznise prin cap la un moment dat... sa ma apuc sa refac dialoguri din "Barbierul" astfel incat finalul sa fie tragic! :-) Eram incurajat si de excelenta furtuna instrumentala din ultima parte a operei si, cand o revad / reaud, ma intreb de ce am abandonat ideea. Doar... vorba ceea... "Mare-i gradina ta, Doamne, si multi sar gardul cand poarta e deschisa! " :-)


"Va rugam sa inchideti telefoanele mobile! " zîce una tinandu-se de nas pe la diverse teatre. La Opera din Cluj mi-a placut finalul acestui intro: "Va multumim ca ati ales sa traiti si sa simtiti alaturi de noi! "

Opera a fost haioasa si montata serios. :-) N-au lipsit glumele din libret si au fost adaugate si altele in functie de context. Bine primite au fost insertiile de replici in alte limbi, cele mai multe in româna, dar si cateva in maghiara si germana. Conform cu demografia orasului. :-) Personajele au fost volubile si simpatice si au compensat acolo unde au existat carente de voce, dar, in general, totusi vocile au fost bune.

In timp ce uvertura extrem de faină a operei incepe, cortina movveche inchis se ridica. (Am laudat stadionul si sala polivalenta, poate Primaria se ocupa si de Opera, ca ii cam trebuie o renovare. Sala e aproape plina, deci, poc, se pot castiga voturi si de aici...) Decorurile sunt fatade ale unor case europene medievale (mie imi seamana mai mult a italiene), iar in centrul piatetei formate de case e o fantana. In centru-dreapta-spate e si o frizerie care are numele luat dupa cea din cartierul meu, "La Figaro"! :-)

"Veniti incetisor, veniti incoace! "
Cantaretii au camasi albe, palarii negre si un fel de mantii negre. Printre ei se afla si un orb (are băt alb) care e oprit de conte sa nu cada in fosa. (Mie nu mi-a placut faza cu orbul.) Almaviva are haine de epoca, grena inchis cu galben inchis la mansete, ciorapi albi pe gambe, pantofi negri.

Se aude cocosul anuntand dimineata. Contele le da banii, orbului ii revine vederea. :-) Figaro are imbracamintea cam ca a contelui, ba chiar mai faina! "Largo e factotum" e "insotita" de mici actiuni provinciale cotidiene desfasurate in spatele cretului Figaro: unul se plimba, o fata scoate apa din fantana, alt unul e tras de altul amical... "Bericica, signore! " :-)

Don Bartolo baga degetul in gura, apoi il ridica in fata ochilor si testeaza daca bate vantul. Daca ca asa se afla starea vremii in Ardeal, de acum incolo n-o sa mai iau in serios buletinele meteo de acolo. :-) In spate, Figaro si Almaviva isi fac poze selfii... Slujitorul batran al lui Don Bartolo, desi este imbracat ca si ceilalti, in costum de epoca, are casti la urechi. (Oare asculta "Largo e factotum" interpretata de Nicolae Furdui Iancu? :-) ) Figaro si Almaviva citesc scrisoarea primita de la Rossina, dar am senzatia ca regia a incurcat momentele, Rossina nu trebuia inca sa iasa la balcon, iar scrisoarea inca nu trebuia sa fie in peisaj! Figaro canta el personal la chitara, dându-i fondul sonor lui Almaviva, care incepe... "Coon teeee... partiroooo"! Hopa! Isi aminteste ca nu e Bocelli si incearca iar: "Uuunaa furtiiivaa laacrimaaa! " :-) Nu, nu e nici "Elixirul", Figaro exclama "Mamma mia! " si face ochii mari. :-) Din a treia incercare contele reuseste, iar Figaro il aclama haios "Ole! " Rossina reapare la balcon, dar scrisoarea le-o daduse deja...

"Trebuie sa va travestiti! De exemplu, in soldat! "
"Ce inventie rafinata! "
"Sa va prefaceti, domnul meu, ca sunteti beat! "
In timp ce Figaro canta, doi betivi intra in scena si fura jumatatea de sus a fantanii. :-) Almaviva face ochii mari, Figaro pune in loc o butelcuta. :-)


Decorul din actul al doilea, interiorul camerei Rossinei, este de epoca, pereti roz, ferestre si usi albe, la fel masa mare din mijloc, cateva scaune crem.

"Una dolce poco fa / qui nel cor mi risuono! " - "O voce aici, in inima, putin mai devreme mi-a rasunat."
Dulcica Rossina sta pe burta pe jos si scrie ceva cu pana. Are bluza neagra, rochie rosu-aprins cu modele negre jos, sandale negre si o floare roz in parul saten.
"Eu sunt ascultatoare, supusa, respectuoasa."

Don Bartolo e tot "din epoca", are haina lunga, maro cu margini aurii, bluza bleu, pantaloni bleumarin, ciorapi albi pe gambe, pantofi negri. Don Basilio are o haina ca un sac, o chitara, palarie mexicana si e cam tanar pentru rol, dar nu deranjeaza aspectul, cu atat mai mult cu cat s-a anuntat ca e racit, dar a tinut sa cante si o face bine. "Unna ca-ca - publicul râde - unna ca-lunia", se urca in patru labe pe masa, venind spre Don Bartolo, asezat pe un scaun langa masa, acesta ia un polonic si un capac de oala si "se apara" de "calumniator". Amandoi sunt simpatici. Don Basilio fura sticla cu vin de pe masa cand iese. Face bine la raceala, merge cu antibiotice. :-)

"Dunque io son? / Tu non m-inganni? / Dunque io son / La fortunaaata?" - "Deci eu sunt? / Nu ma amagesti? / Deci eu sunt / Norocoasa?"
"Donne, donne, eterni deeei, / Chi vi arriva Chi vi arriva Chi vi arriva a indovinar?" - "Femei, femei, eterne zeite, / Cine va poate intelege?"

Don Bartolo revine in scena cu vinul furat de Don Basilio. O fi fost si el racit. :-) Numara foile si zice in română: "Acum sunt cinci! Erau sase! Unde-i a saptea?" :-) Publicul râde.

"Soldatul" beat Almaviva se predistă, ze predincă, ze drezindă la badorie! La baterie! Laa daa-too-rii-ee! Hâc! :-) Tunica bleu cu portocaliu sters, pantaloni crem deschis, cizme negre, lungi pe toata gamba, centura neagra si sabie. Se vede in oglinda si se saluta begumalentar! Aaa, regularmetal! Re-gu-la-men-tar! :-) Don Bartolo ia polonicul si capacul de oala si sare la cafteala. :-)

"Chi e?"
"Las`, ca vad io! " :-)
"La forza! La forza! "
"Ati incurcat-o! "
Dialogurile italiano-române sunt savuroase, plac.
" Da, signor! Da, signor! Vine sa va ciopârteasca! Da, signor! Da, signor! "
Fain momentul, dar cred ca era mult mai reusit daca se continua ideea, adica urmatorul sa zica in maghiara, urmatorul in germana, apoi in franceza, in engleza, capitanul de brigada ar fi fost si mai justificat ametit.


"Pace e Gioia! Gioia e Pace! Gioia e pace per mill`anni." - "Pace si bucurie! Bucurie si pace! Bucurie si pace pentru o mie de ani"
Acelasi decor, dar cu un pian alb in loc de masa alba. Almaviva e in negru complet, ca popii, are ochelari si peruca par negru cret. Rossina, o rochie de seara roz-inchis. Don Basilio adoarme, se trezeste "A, da! " aiurea, publicul râde. A doua trezire e din cauza publicului care aplauda, pâna se dezmeticeste aplauda si el, apoi isi da seama ca nu stie de ce. :-)
"Aria spunea Gianina, dar eu spun Rossina! Shubi-dubi-du! Shubi-dubi-du! " :-) Vrand sa-i pupe mana Rossinei, o pupa pe a lui Figaro, care zice "Mi-ai stricat freza! ", aranjandu-si parul de pe antebrat. :-) Vine Don Basilio, in negru tot cu guler alb si o umbrela fistichie. Baga degetul in ureche, apoi in gura, publicul exclama un bleah încântător. :-) Figaro, in româna, "Asta eee... gripa porcină! " Don Basilio e dat afara, dar se intoarce dupa punga de bani care ii cazuse. "Das ist mein! " - "Aceasta e a mea! " exclama in germana si sare pe ea ca ruibistii la eseu. :-)
(Am scris "ruibistii"? Se supara criticii literari rugby-sti? :-) )

In ultimul act, Rossina il respinge pe Lindoro, acesta se intoarce spre Figaro, care zice in româna "Eu nu pricep nimica! " Faina faza, dar iar cred ungurescul "Nem tudom! " ar fi fost mai potrivit. Almaviva se dezvaluie, Rosina se uita ganditoare spre public, ma astept la o glumita, dar nu vine, ea continua aria ca in libret. ("Non sono Lindoro! Sono Almaviva! " "Frumos si cu bani! Il iau! " :-) )
Don Basilio vine cu notarul: "Zitti! Zitti! Haideti, dom`le, toti au inchis la ora optispe! " :-) Se semneaza casatoria, se canta "Multi ani traiasca! " :-) Ca in toate povestile, povestea se termina cu casatoria. Că doar "orice barbat e om pe jumatate pana se insoara, abia atuncea e... terrrminat! " :D :-)
"Ecco cio che si fa... un avvertimento inutile! " - "Iata ce face... o prudenta inutila! "


Rezumand week-end-ul:
Craiova - "Rigoletto"
Simeria - Parcul Dendrologic
Cluj-Napoca - handbal feminin România-Serbia
Turda - Salina
Cluj-Napoca - "Barbierul din Sevilia"
Bucuresti - inapoi la treaba. :-)

No, fain! ;-)


Distributia
Geani Brad - Figaro, bărbier din Sevilla
Oana Trimbitas - Rosina, pupila lui Bartolo
Tiberius Simu - Contele Almaviva
Peter Hercz - Don Bartolo, doctor în medicină
Petru Burca - Don Basilio, maestru de muzică
Liza Kadelnik - Berta, cameristă
Corneliu Hutanu - Fiorello, servitorul lui Almaviva

Traian Ichim - Dirijor
Emil Strugaru - Regia artistică
Andrei Schiopu - Scenograf
Corneliu Felecan - Dirijor cor
Tiberius Simu - Asistent regia artistică
Cristina Albu - Regie scenă culise
Adela Bihari - Acompaniamentul recitativelor

Nota actuala: 9.8 (din 5 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

01-01: Rigoletto sau Regele se amuză. Isi, a Pari!
5 iunie 2022

Paris. Teatre d`Athenee. Rigoletto. Le roi s`amuse! Ici, a Paris!
Paris. Teatrul Ateneului. Rigoletto. Regele se râde. Aici, la Paris!

Evident, "se râde" e o formă modernă, dulitâliană, de expr ...
[ continuare ]

[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Barbierul din FrecciaBianca Firenze - Sevilia
18 iulie 2024

"Il treno Alta Velocita FrecciaBianca per Siviglia e in partenza da binario cinque"
"Trenul de mare viteză FrecciaBianca pentru Sevilia va pleaca în curând de la peronul cinci"

Anunțul se aude ...
[ continuare ]

[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-12-2024: Viteazu ăl mic văzu Cavalleria la Craiova. Și Paiațele!
Craiova, 21 aprilie 2022

Doar 4 zile mai târziu după ce am văzut "Cavalleria rusticana" și "Paiațe" la București, am fost la Craiova pentru a vedea aceleași opere! N-am fi făcut asta după doar 4 zile - poate! :D, dar Craiova e ...
[ continuare ]

[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-12-2024: 50 și 15 la ONB. La Operă în tricou!
Opera Națională București, 16 noiembrie 2023

Cum ? La Operă în tricou ? La Operă în tricou ?!? La Operă ... în tricou ??? Unde te crezi, dom`le, la meci ? Joacă Universitatea Craiova ?
Cum ? Nu e alb cu albastru ? E al ...
[ continuare ]

[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

30-12-2024: Veneția Malibran, primul interior în interiorul pandemiei
29 august 2020

Am fost la Veneția de foarte multe ori, fiind primul oraş din străinătate pe care l-am "bătut" la picior - ştiu şi ziua când am făcut-o prima oară, 12 ianuarie 1992! La fel ca la Roma, fac un giro (tur pietonal ...
[ continuare ]

[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Romna English Italiana Deutsch Franais Espaol
Optiuni
Articole recomandate
Cautare
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Universitatea Craiova Dictionar Creare site
Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Articole OperaNationala.ro
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2013
OperaRail 2014
OperaRail 2015
OperaRail 2016
OperaRail 2017
OperaRail 2018
OperaRail 2019
OperaRail 2020
OperaRail 2021
OperaRail 2022
OperaRail 2023
OperaRail 2024
RomaniaRail 2015
Bilanțuri

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 5 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site