Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
OperaRail 2013
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2015
OperaRail 2014
Artisti români Artisti români
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Teodor Ilincai
Leontina Văduva
Alina Cojocaru
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Oslo Operaen
Opera din Budapesta
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Arena din Verona
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stockholm Opera Regala
Munchen Bayerische StaatsOper
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Personalitati muzica
Orase
Orase Romania nasteri
Orase Romania decese
Orase (toate) nasteri
Orase (toate) decese
Judete
Judete nasteri
Judete decese
Zone
Zone Romania nasteri
Zone Romania decese
Zone (toate) nasteri
Zone (toate) decese
Tari
Tari nasteri
Tari decese
Diverse
Continente
Zodii
Inaintea Erei Noastre

Detalii stire 1243

Hvem er det ? Misteriosa Madama Butterfly al Oslo Operaen

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2014 ]
[ Subcategorie II Oslo Operaen ]
[ : 2014-09-06 ]
[ Din localitatea Oslo ]
[ Tara Norvegia ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=17&nume_categ=oslo---madama-butterfly ]

Româna English Italiana Français

Hvem er det ? Misteriosa Madama Butterfly al Oslo Operaen

 1243 Oslo Operaen. Opera din Oslo. Cel mai nordic punct pe harta in care am vazut un spectacol de opera si, mai ales, cea mai buna regie sau reinterpretare a actiunii unei opere, "Boema" lui Puccini! De aceea, Opera din Oslo este printre favoritele mele intre teatrele de opera din strainatate, alaturi de Arena di Verona, Bayerische StaatsOper din Munchen si Royal Opera House din Londra. La aceasta contribuie si designul nu doar futurist, dar si frumos, al cladirii, unul care permite nu doar admirarea constructiei, ci si urcarea (vara) pe acoperisul ei si admirarea orasului de la o oarecare inaltime.

Am pornit, deci, de la Bucuresti la Oslo pentru a vedea o alta capodopera a lui Puccini si, speram eu, o alta capodopera ca regie. De la Bucuresti la Craiova cu trenul, din Banie la Dortmund cu avionul, apoi alte trenuri (24 de ore adunate) pana la Oslo, traseul de intoarcere fiind similar. Pe drum aveam planificat sa mai vad alte spectacole, desigur, altfel as fi zburat direct intre capitalele Romaniei si Norvegiei.

E liniste. Cortina se ridica. In locul ei ramane o panza mare, transparenta. Pe scena, doar un birou in stanga, un pom uscat in dreapta si o usa in centru-dreapta amplasata la vreo doi metri inaltime, cateva mici stanci, mai in fata un pat improvizat alcatuit dintr-o saltea cu un cearceaf alb peste ea si o perna! Un nene mai batran, la vreo 60 de ani, vine, se aseaza la birou si pune un diapozitiv. Incepe muzica.

Hvem er det?

Pozele (diapozitivele) sunt proiectate pe un ecran mic de pe scena, dar si urias, cat toata scena, pe panza transparenta ce este in locul cortinei.
Imagine

Pinkerton apare pe usa de sus, coboara pe scara si face poze cu un aparat de fotografiat vechi, analogic, cu un blitz mare si rotund. Usor, usor, fac legatura: pozele de la videoproiector sunt cele facute de Pinkerton!

Panza-cortina se ridica. Poza initiala, cu marea, alb-negru, e in fundal pe toti peretii scenei, in spate si laterale. Undeva in stanga poza cu casa a ramas pe proiector.

Pinkerton e tanar si aratos, fizic gen scandinav, are cravata, e in costum modern, pe mansetele caruia se afla doua linii aurii paralele si o steluta tot aurie. Goro e intr-un kimono lung, e chel, batranel si cu baston, iar uneori poarta ochelari de soare! Apare si Sharpless, e intr-un costum crem si nu e nenea batran de la inceputul operei, asa cum banuiam eu! Acesta e deja pe scena si se intoarce cu spatele spre cei doi, aratand un usor dispret, cand este intonat imnul american!

Hvem er det?

Apare Butterfly. Suita e in rochii roz inchis, moderne, iar unele dintre femei chiar fumeaza - bleah!

Scena de dragoste de dinainte de casatorie. Panza se lasa. Ceilalti dispar in intuneric. Pe scena raman Butterfly, Pinkerton si... personajul misterios. Acesta e in picioare, in stanga, departe, si ii priveste atent.

Casatoria. Cei doi se aseaza in genunchi la capetele unei masute. Judecatorul e din prezent, cravata si costum. Un betiv cade din picioare de bautura si emotie. :-)
Imagine

Ciudat este si acest personaj, betivul, pe care nu l-am mai vazut nicaieri! Nu ma refer la carciumile din Oslo :-) , ci la spectacolele "Madama Butterfly" pe care le-am vazut la alte teatre de opera, avand recent in memorie, vazute chiar in aceasta vara, Glasgow, Arena di Verona si Koln. Betivul cantase putin si anterior acestui moment, acuma canta iar! De asemenea, sunt cateva mici pasaje muzicale instrumentale pe care nu le-am mai auzit nicaieri in aceasta opera!

Vine unchiul Bonzo. Suita, ca semn al renegarii, deschide 5-6 trape din podea pe care le tranteste.

Butterfly se schimba de haine... in spatele diapozitivului. Mi s-a parut ciudat, intrucat pe acesta nu l-am considerat ca facand parte din decorul celor doi.

Pinkerton isi ia un halat dintr-un sertar al biroului, ignorand total personajul misterios, care era asezat pe scaun la birou, ca si cand acesta nu ar exista.

Scena duetului de dragoste: misteriosul se plimba din cand in cand de-a lungul scenei, uneori ii priveste, iar spre final sta cu spatele si doar asculta, iar din cand in cand isi strange pumnii.

Hvem er det? Hvem er det?


Actul 2. Cortina se ridica si dezvaluie acelasi decor la care s-au adaugat in mijlocul scenei o masa si cateva scaune, dar si... un frigider vechi Fram, ca acela din "Madama Butterfly" de la Koln!! Misteriosul e undeva in stanga, Suzuki deretica undeva in dreapta, iar Cio-Cio-San urca incet pe scara din centru, cu spatele la public, spre usa din fundalul scenei.

Un bel di, vedremo! Sunt luminate Butterfly, Suzuki si... usa de sus!
Dupa, cand e luminata toata scena, se observa ca Misteriosul citeste o scrisoare. Apare Consulul, se aseaza la masa. Butterfly se duce in dreapta scenei sa ia cestile cu ceai, e cu spatele, Misteriosul ii strecoara Consulului in mana scrisoarea de la Pinkerton!!
La finalul tabloului, Consulul ii va da scrisoarea inapoi Misteriosului!

Hvem er det? Cine e?
Imagine


"Ce faci daca nu se mai intoarce?" - Butterfly scapa din mana poza lui Pinkerton, Misteriosul devinde brusc atent, tinand inca scrisoarea in mana.

"E questooo?" Am facut un calcul, copilul are intre 2 ani si 7 luni si 2 ani si 10 luni. Cam peste tot, la mai toate teatrele de opera, in rol sunt folositi copii de 5-7 ani. Aici copilul nu se vede, Butterfly intra pe scena (din spatele acesteia) cu un carucior. Misteriosul e sus, pe scara, cu spatele la tot, si se intoarce si vede copilul cand Butterfly trece cu el... pe langa scara! E speriat, transfigurat, isi duce mana la cap si sufera mai abitir cand Butterfly ii confirma Consulului ca e copilul lui Pinkerton!

Butterfly canta suferintele prin care ar trece daca ar redeveni gheisa, Misteriosul se uita fix la ea, la finalul ariei Butterfly se intoarce brusc si il tintuieste (pe el!! ) cu privirea, ca si cand l-ar sageta! Misteriosul simte sageata si, incadrat, ca si Butterfly, intr-un nor puternic de lumina, se prabuseste pe scari pe spate, zvarcolindu-se cateva momente!

Cine eeeee???

Se va ridica dupa catva timp si va privi tacut in continuare. La un moment dat va veni langa carut si va privi atent copilul.

Se aude tunul. Nava lui Pinkerton intra in port. "Entrava sull nell porto" devine realitate, usa de sus se deschide, actiune subliniata de lumina nu foarte puternica pe care o dezvaluie. Cele doua femei privesc cu binoclul, Misteriosul leagana carutul cu copilul.
Cand Butterfly atarna steagul american de pomul uscat, Misteriosul se intoarce iar cu spatele.
Femeile imprastie petale de flori pe scena - petale pe care le iau... din carut! -, Misteriosul se duce langa pomul uscat, isi ridica privirea si bratele vertical, iar de sus... cad petale de flori!

Cine e? Hvem er det?
Imagine

Corul mut... te lasa mut!

Butterfly pune la videoproiector o poza de la casatorie. Misteriosul se ridica de la birou, merge incet pe scena, sufera, scoate scrisoarea, o duce la o lumanare, o arde, sufera, o tine in mana privind-o cum arde, o pune jos, o stinge calcand-o in picioare cu ura si durere, sufera, umbla incet pe scena, sufera, se tine cu mainile de cap, sufera, se ghemuieste, se ridica, merge incet si apasat, sufera, sufera, sufera, la final se aseaza iar la birou.

Iar dupa Corul mut... ramai si mai mut!

Cine e?

Daca vreti sa incercati sa raspundeti inainte de a va dezvalui eu, acum este momentul! Luati o hartie, un pix sau stilou si scrieti... Cine e personajul misterios?

Dupa Corul mut, Butterfly pune alte poze la videoproiector, poze vizibile urias si pe cortina semitransparenta. O mare, casa ei, apoi se opreste la una speciala, in care apare Pinkerton in mijloc, incadrat in dreapta de o doamna foarte in varsta si incaruntita, iar in stanga de un domn de aceeasi etate si aliura.
Dupa cateva secunde, cei trei din poza vin din spate din intuneric din dreapta scenei (reamintesc ca videoproiectorul e in stanga acesteia) si se opresc... exact ca in poza!
Dupa cateva secunde - timp de... o poza - Pinkerton se retrage, iar mosul si baba vin spre Butterfly afectuosi. Baba o saruta pe obraji, mosul ii saruta mana, apoi se duc amandoi la carut si se uita la copil, bucurosi, apoi o imbratiseaza iar pe Butterfly pentru... nepotelul daruit! Misteriosul pune la videoproiector o poza cu Statuia Libertatii din New York, timp in care mosul si baba iau carutul cu copilul, se saluta de la distanta cu bratele ridicate cu Butterfly si dispar in spatele scenei! Iar Butterfly are doar un brat ridicat si seamana cu Statuia Libertatii!

Pe ecran sunt proiectate alte poze din America (New York, Rushmore), muzica in continuare curge - e instrumentalul de dupa Corul mut - in dreapta scenei, difuz la inceput, in intuneric, reapar mosul, baba si Pinkerton si se opresc in acelasi loc, in aceleasi pozitii, recreind iar imaginea din poza!!!
La fel ca prima oara, Pinkerton dispare in spate, baba o saruta pe Butterfly pe obraji, mosul ii saruta mana, apoi... se duc la Misterios si il imbratiseaza, socializeaza cu el prin gesturi afective si de prietenie!

Hvem er det? Cine e?
Imagine

Usor, usor, e dimineata. Mosul si baba au disparut incet in intunericul din fundal, Butterfly, luminata doar ea, e in picioare in centrul scenei. Misteriosul - am sa continui sa il numesc asa - se apropie de ea, ii atinge mana stanga, i-o ridica putin si i-o priveste cu recunostinta secunde bune.

Incet se lumineaza toata scena, Misteriosul se intinde incet, pe o parte, cu fatza la public, pe patul improvizat din mijlocul scenei, Butterfly ii canta copilului sa doarma, apoi se intinde si ea in spatele Misteriosului si adoarme.

Pe usa de sus apar Pinkerton, Consulul si noua doamna Pinkerton, ultima ramanand initial in dreptul usii, in timp ce barbatii coboara. Suzuki pune la videoproiector poza de la casatorie si le arata cat de intens Butterfly il astepta. "Non posso rimaner! Non posso rimaner! " ("Nu pot sa mai raman! "), Pinkerton scoate poza de la videoproiector si canta "Addio fiori d`asil". Apoi pleaca.

Se trezeste Butterfly, Misteriosul ramane intins un timp, apoi se ridica si el, dar sta sezand pe pat, cu fatza la public si cu spatele la personaje. Se duce apoi spre birou - timp in care Consulul ii da lui Butterfly un biletel de la Pinkerton - ajunge la birou, scoate dintr-un sertar niste biletele, pe care, dupa ce le citeste, le arunca unul cate unul pe jos, niciunul nefiind cel cautat de el.

Finalul. Butterfly ia pumnalul, traverseaza scena, se opreste undeva in dreapta, se aseaza in genunchi. Misteriosul intai o priveste atent, apoi vine langa ea, se aseaza in genunchi, o atinge, ea arunca pumnalul, se ridica, "Tu! Tu! Tu! Tu! Lumina ochilor mei! Tu! Tu! "
Misteriosul are si el privirea aceea ca o vede pentru ultima oara. "Amore, addio! addio! piccolo amor! "

Mama il ia de mana, il duce mai in spate, il aseaza in genunchi, il leaga la ochi, ii da un avion de hartie, ii spune "Va! Gioca! Gioca! " ("Pleaca! Joaca-te! Joaca-te! "), ii pune steagul american pe umeri si pe spate, se departeaza, el se joaca fluturand in aer avionul de hartie, ea se duce in centrul scenei, ia poza lui Pinkerton, o pune pe masa si, cu ochii la ea, se sinucide cu pumnalul.

In cadrul usii de sus apare Pinkerton, strigand "Butterfly! Butterfly! " Misteriosul il aude, isi da jos banda de la ochi, arunca si steagul de pe umeri, se intoarce spre Pinkerton, tata si fiu se privesc in ochi pentru prima oara.

Luminile se sting.
Imagine


N-am facut decat sa consemnez interpretarea colosala a Operei din Oslo. Ca si la "Boema", Opera norvegiana a reusit sa aduca intr-o lumina noua subiectul spectacolului, fara a moderniza de dragul de a fi altfel, dimpotriva, modificarile avand nu doar sens, ci si substanta surprinzatoare. Dupa doar doua spectacole vazute aici, ma declar de-a dreptul indragostit de Opera din Oslo, la ale carei spectacole am sa incerc sa vin de fiecare data cand am sa pot, "operatie" pe care o recomand cu caldura, desi clima din capitala Norvegiei este de obicei rece. :-)

Iar de la Oslo se poate lua trenul spre Trondheim, apoi Bodo (14 ore) sau Stockholm, apoi Lulea (citit "luleo" :P), Kiruna, Rovaniemi sau Narvik (22 de ore), locuri de unde iarna se pot vedea the Northern Lights, luminile nordului, cunoscute si sub numele de Aurora Boreala. ;-)

Avion WizzAir Bucuresti-Oslo in jur de 100-130 de lei pe sens (lei, nu euro! ) in anumite zile din ianuarie-februarie (daca sunt luate cam cu doua luni inainte, adica in aceasta perioada, noiembrie-decembrie), bilet tren InterRail 5/10 (care poate fi cumparat si de la Gara de Nord), in jur de 281 de euro - sau 184 pentru tineri sub 26 de ani, respectiv 253 euro pentru tineri peste 60 de ani ;-) - mai raman de rezolvat cazarea - cea mai ieftina varianta fiind couchsurfing.org, urmatoarea airbnb.com - biletul de intrare la Opera si, mai ales, disponibilitatea fiecaruia de a face acest drum. Pe care eu l-am facut si pe care il consider de vis. Iar Opera din Oslo are in program "Carmen" si "Barbierul din Sevilla" la inceputul lui februarie. ;-)


In pauza, discut cu o plasatoare - tanara, blonda, frumusica foc. :-) Printre altele, ii spun ca sunt din România, o intreb daca o stie pe Angela Gheorghiu si imi da un raspuns dulce: Da, stie ca e românca si afirma ca e soprana ei favorita all-time! Accept fraza fara rastalmaciri, refuzand - justificat, zic eu - sa ma gandesc ca a zis-o din politete. :-) Mai ales ca in magazinul Operei am gasit cateva dvd-uri cu Angela Gheorghiu: arii de Puccini, arii de Verdi, "Tosca" de la Opera Regala din Londra si "Fedora", unde canta alaturi de Placido Domingo.

Dupa spectacol, avand niste timpi de "omorat", am fost si am vizitat Teatrul National "Henrik Ibsen" si Filarmonica. Un pic impropriu spus "vizitat"... am asteptat sa se termine spectacolele programate si, in timp ce spectatorii ieseau, eu am intrat pe langa ei, pe motiv ca imi "uitasem ceva" in sala. :-)

God tur til Oslo! Drum bun spre Oslo! :-)


Musica: Giacomo Puccini
Libret: Luigi Illica si Giuseppe Giacosa
Dirijor: John Helmer Fiore
Regia: Stephen Langridge
Scenografie si costume: Alison Chitty
Lumini: Chris Davey

Pinkerton: Riccardo Massi
Sharpless: Yngve Sřberg
Suzuki: Ingebjřrg Kosmo
Cio-Cio-San: Hui He

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!

Numar afisari: 393



Alte titluri din aceeasi categorie

14-08: Sirtaki la Vidin. Cu bicicleta la spectacol
Dacă am vorbi despre Danemarca, Germania sau Olanda, acest adevărat concept, această adevarata filozofie - cu bicicleta la spectacol - este una banală, departe rău de a fi concept sau filozofie. :-) Acolo, a merge la spectacol cu bicicleta e uzual, m ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-07: RigolettOranj dAvinio. Coup de foudre
Adica "Rigoletto la Orange din Avignon". Si amorezare la prima vedere, mai! :-)
Mai exact, la Teatrul Antic, construit de romani si ramas din acea vreme si având peste 2000 de ani vechime. Pastrat destul de bine si refacut unde era necesar in ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

27-06: Asa fac si toate ursoaicele!
Asa cum am mai scris, nu ma atrag montarile moderne cu schimbari de dragul schimbarii si nu pentru a aduce intr-adevar ceva nou. Ele, insa, imi ofera posibilitatea de a ma destrabala ... aaa, de a ma desfasura in ceea ce priveste detaliile, dându-mi ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-05: Marea Kapmeh i Doh Xo3e za Târnovo Tzarevetz. Liutenitza in genunchi
Veliko inseamna mare in bulgara, iar Veliko Târnovo este fosta capitala a Bulgariei prin secolul al VIII-lea. Am fost prima oara in Marele Târnovo in 2011, revenind dupa 3 ani pentru a vedea ... un spectacol de opera! Nu in cladirea operei, intrucat ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-04: Terme di Nabucco la parter si după gard
Caracal. Fosta capitala a judetului interbelic Romanati. Capitala glumelor românesti, oras vestit pentru ca 7 miliarde de oameni isi trag inteligenta de aici, dar numai localnicii recunosc asta. :-) Poarta numele lui Caracalla, al 22-lea împărat ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in China
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Terenuri
Meditatii Cazare Avatare Jocuri Bancuri Sondaje Cursuri Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site