OperaRail 2012 OperaRail 2019 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2014 OperaRail 2024 OperaRail 2023 OperaRail 2022 OperaRail 2021 OperaRail 2015 OperaRail 2013 OperaRail 2020 Teodor Ilincai Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Leontina Văduva Festivalul Puccini Ruse Opera Oslo Operaen Budapesta Opera Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Munchen Bayerische StaatsOper Teatro dell Opera di Roma Arena din Verona Stockholm Opera Regala Sofia Opera House |
Traviata albă la Opera Poporului vienez
[ Autor Adrian Trasca ] În drumul spre Teatro alla Scala di Milano, profitând de traseu - sau, ca să fiu sincer, făcându-mi-l așa ;-) - am văzut un spectacol la "VolksOper" din Viena. Aceasta este "sora vieneză mai mică" a mult mai cunoscutei Opere de Stat, "StaatsOper", și amplasamentul fiind mai departe de centru, cum ieşi din WestBahnHof ("Gara de Vest"), pe stânga, doar o oră de mers pe jos. :-) Denumirea este și ea traductibilă, "VolksOper" însemnând "Opera poporului", iar administrarea este făcută de aceeași societate care se ocupă și de opera "mare", deci nu există concurență între cele două.
Clădirea operei este albă, amplasată într-o mică intersecție, fațada fiind uşor "îndoită" și vizibilă complet doar din puține unghiuri, o parte din clădire fiind pe strada principală, cealaltă "intrând" pe una secundară. Pe clădire scrie maaare "Volksoper", cu litere grena, mari cât două niveluri! Tot pe strada secundară e și intrarea, iar după uși e un foaier-hol micuţ, apoi sala, care are 1261 de locuri pe scaune, 72 de locuri în picioare (cam la 3 euro biletul ;-) ) și două locuri pentru scaune cu rotile.
În general nu sunt adeptul montărilor moderne, dar aceasta a fost interesantă. În primul rând, pentru că nu a fost exagerată din punct de vedere tehnic, cu elemente de decor greu de înțeles sau chiar inexplicabile vis-a-vis de subiectul operei. Apoi pentru realizare, aparent simplă, dar foarte expresivă. Pentru costume s-au folosit numai trei culori, alb, negru și portocaliu-roșu, iar scena, de obicei albă, uneori era luminată în albastru. Violetta era în costum alb de clown (ca și unii dintre petrecăreţi), singurul element care nu mi-a plăcut fiind scufița, care, deşi albă, a tăiat din seriozitatea sau gravitatea tusei Violetei din primul act.
Alt element interesant și foarte bine valorificat a fost scena rotitoare (sau scena modulară, ca să arăt că știu termenul "oficial". :-) ) ) De exemplu, la aria "Amami Alfredo", Violetta este pe scena rotitoare care, în timp ce ea cântă, o îndepărtează de Alfredo, aflat pe partea fixă a scenei, acela fiind, într-adevar, momentul adevărat al separării lor.
Ultimul element important de decor a fost o perdea imensă, semicirculară, amplasată pe mijloc de la stânga la dreapta, care a separat inspirat multe dintre elemente.
"Libiaaamo! Libiamo ne`lieti calici"
Scena are 4-5 trepte în formă de cerc, în spate e un alt cerc uriaş, aproape cât toată scena, din care jumătatea din spate e o un fel de prăpastie. Podeaua e albă, la fel perdeaua, care ia și prim-planul. Când ies, invitații dispar în "prăpastie" pe scările care coboară sub nivelul zero al scenei.
"Un di felice"
În spate, un semicerc mai mare format din perdeaua uriaşă, luminată mai spre portocaliu. Violetta și Alfredo stau pe trepte. Ea are scufița albă cu moț negru pe cap, Alfredo e în costum negru, iar în spatele perdelei se află invitații, care se văd în umbră și care urmăresc indiscreți ce se întâmplă. :-)
"E strano! E strano! "
Violetta e doar într-un furou alb care arată ca o rochie cu breteluțe și care jos se întinde până sub genunchi. În timpul ariei, vine ușor în față. În toată perioada, o perdea uriașă, albă și foarte subțire, aproape insesizabilă, se învarte în jurul cercului din centrul scenei. În spatele ei, un clown urcă uşor din "prăpastie", iar după ce ajunge sus, începe să mimeze, imitând-o pe Violetta pe muzică, iar la "Sempre libera", mai mulți îmbrăcați aproape a clowni, haine albe și cu cercuri negre, se distrează ca la o petrecere. Când Alfredo spune "Croce delizia", clownul e și el atent, iar ceilalți coboară în "prăpastie", dispărând.
"Dei miei bolenti spiriti"
Alfredo, în pantaloni negri, la fel și vesta, cămașă albă, stă în genunchi și cântă în spatele perdelei.Nu știu de ce, dar bănui că amplasarea lui a vrut să sugereze deșertăciunea gândurilor și ideilor lui.
Violetta - Germont Giorgio
Decor: perdeaua uriaşă în spate în formă de semicerc. În față, două scaune cu spătar, albe, o măsuță crem cu picioare albe și două scăunele albe.
Violetta e într-o rochie albă, pe care lumina o face să pară bleu, Germont în costum negru, închis la haină pană la gât, cămașă albă, căreia i se văd mânecile când își dă sacoul jos și îl aşează pe spătarul unuia dintre scaune.
"Aaaamaaami Alfreeedoo! " Violetta e pe scena rotitoare, care o depărtează de Alfredo încet... încet... implacabil.
Balul Florei este asemănător cu al Violetei din primul act. Se adaugă toreadorii, în negru, inclusiv pălăria cu boruri laterale, dar cu ciorapi roșii pe toată lungimea gambei.
"Mi chiamasti! Che volete?"
Înainte să vină Alfredo, Violetta își dă jos halatul de mătase albă pe care îl avea deasupra. În spate, un fel de podium mare, ca o mică scenă, luminat portocaliu, ca și zona din jurul lui, în formă de semicerc orientat spre public. În spate, perdeaua uriaşă, luminată mai spre roz așezată tot în semicerc orientat, dar spre spatele scenei, iar invitații stau iar "grupați" în spatele perdelei, iarăși indiscreți. Sunt spectatori fară bilet și încă foarte bine plasați. :-)
Violetta e în cămașă de noapte de mătase albă, Alfredo în pantaloni de stofă și vestă negre, cămașă albă, invitații în negru, câteva femei în roșu aprins, dar cu măști negre doar peste ochi, iar femeile în rochii negre au pe cap un fel de pălării țuguiate și cu moț negru, care, așa cum sunt luminate, arată ca de paie.
"Questa donna conoscete?"
Invitații vin din spatele perdelei, iar câţiva urcă din spatele podiumului. Unii apar înainte să îi cheme Alfredo! :-) La finalul ariei, Violetta vine țanțoșă, cu pieptul înainte, Alfredo o izbește tare cu banii peste sâni, iar ea se prăbuşeşte.
"Teneste la promessa" - "Addio del passato"
Violetta e pe o canapea albă, de o persoană, aflată în dreapta scenei. Majoritatea scenei e ocupată de perdeaua uriaşă, aranjată tot în formă de cerc. La fel e și ea îmbrăcată, cămașă de noapte albă. Alături, un scaun alb, o măsuță albă, jos o vază cu flori tot albe, iar în stânga, scufița ei... albă.
Actul final este redat în mod real, așa cum majoritatea montărilor uită să o facă: Violetta moare doar cu Anina alături, ceilalți, doctorul Grenvil, Alfredo și Germont-tatăl fiind prezenți doar în imaginația ei! La "VolksOper", "separarea" realităţii de imaginație a fost făcută de perdeaua albă imensă. În spatele ei cântau cei doi Germont, dialogul Alfredo - Violetta făcându-se de la distanță.
Distribuția:
Violetta Valery: Rebecca Nelsen
Alfredo Germont: Oliver Kook
Giorgio Germont: Tito You
Flora Bervoix: Eva Maria Riedl
Annina: Katharina Ikonomu
Gastone: Christian Drescher
Baron Douphol: Thomas Plüddemann
Marquis d`Obigny: Daniel Ochoa
Dottore Grenvil: Yasushi Hirano
Dirijor: Julia Jones
Regie: Hans Gratzer
Decoruri: Hans Gratzer
Costume: Barbara Naujok
Lumini: Frank Sobotta |
Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul! În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
08-03: British Figaro la ENO ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.
ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor Târgu Jiu, 9 mai 2021
Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe! Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot! Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|